Vi sofa-googler foran tvet

Hvordan kysser man? Hvordan dividerer man? Hvordan strikker man? Hvordan får man efterløn udbetalt? Hvordan føles veer?

Sådan lyder nogle af årets mest absolut stillede spørgsmål fra danskerne til Google. Det viser søgetjenestens årlige opgørelse over årets mest populære søgeord, Google Zeitgeist 2012.

Årets lister viser, at Google er blevet danskernes orakel om alt fra håndarbejde og matematikopgaver til elektronik. 2012 er samtidig året, hvor flere og flere søgninger foregår fra mobilen.

- Vi er midt i en mobil revolution, og danskernes søgevaner ændrer sig i takt med udviklingen, siger mobilspecialist hos Google, Thomas Bering, i en pressemeddelelse.

- Vi benytter Google som sparringspartner, og vil have et direkte svar på de spørgsmål, vi støder på i vores dagligdag, tilføjer han.

Søgninger fra mobile enheder er steget eksplosivt i 2012. 45 procent af danskerne ejer en smartphone eller tablet, og 39 procent er dagligt på nettet fra deres mobile enhed, viser Googles tal.

Dermed kan der googles når som helst og hvor som helst, og det benytter vi os af i stor stil. For hvor tv tidligere havde vores fulde opmærksomhed, så udnytter vi nu også fjernsynstiden til samtidig at være på nettet.

59 procent af dem, der ejer en smartphone eller tablet, søger på den, mens de ser tv.

Det giver udslag i top ti listerne over de mest søgte ord. Danskerne søger hyppigt informationer om TV-værterne, om sange fra talentshows og opskrifter på mad fra madprogrammer.

- Syv ud af 10 af de personer, der er på årets liste over hurtigst voksende søgninger efter danske kendisser, er folk fra tv, hvilket med al tydelighed viser, hvor aktive vi er på tasterne, samtidig med vi ser tv, siger Thomas Bering.

Det er for eksempel Nikoline Simone fra X-Faktor, rockstjernen Sharin Foo, som er dommer i talentshowet Voice, og tennisspilleren Frederik Fetterlein, som har været med i flere reality-programmer.

Det absolut mest søgte ord i 2012 er Facebook, efterfulgt af YouTube, Google, B.T. og Krak. Også blandt de hurtigst voksende søgeord fylder online tjenester godt.

Syv ud af 10 af de hurtigst voksende søgeord er it-relaterede: spil, onlinetjenester eller gadgets.

Filmtjenesten Netflix, der blev lanceret i Danmark i oktober, er det hurtigst voksende søgeord i 2012.

På listen er også musiktjenesten Spotify og online spil som Moviestarplanet, Diablo 3, Minecraft og ikke mindst Wordfeud, der i 2012 for alvor gjorde online spil til hvermandseje.

/ritzau/

 

Dagens Gossip