Ny forskning: For meget sex kan ændre formen på kønsdelene

Skrevet af Kristine Bugbee

24/05/2016

Et nye studie fra University of Exeter i England viser, hvilke forandringer over tid der sker med kønsdele, som er særligt seksuelt aktive. Det skriver Mirror.

Forskerne har lavet et forsøg på biller, som viser, at samleje kan få de mandlige kønsorganer til at vokse sig længere, mens der også sker ændringer i hunkønnets forplantningsorganer i form af større 'klør' i skeden.

Forandringerne sker i løbet af ti generationer af biller, lyder konklusionen i studiet, som er offentliggjort i tidsskriftet Evolution.

- Der skal to til tango, så når der sker forandringer hos det ene køn, så leder det til tilsvarende ændringer hos det modsatte køn. Dette er kendt som med-evolution, forklarer forsker Megan Head.

Forsknerne studerende forskellen mellem hanner og hunner, som har meget forskellige behov, når det gælder sex. Mens hankønnet får noget ud af parre sig mest muligt, fordi det øger chancen for, at han forplanter sig, så er det omvendt for hunkønnet, som kun har brug for at parre sig få gange for at blive befrugtet.

Konflikten i behov og interesser mellem kønnene leder til ændringer. Forandringerne i kønsorganerne var mest markant over tid hos de biller, som parrede sig mest.

- Vores forskning demonstrerer den generelle vigtighed af konflikter mellem hankøn og hunkøn, når det gælder den biodiversitet, som vi ser i den naturlige verden. Det er fascinerende, hvordan kønsdelenes evolution kan ske så hurtigt, gennem ti generationer, hvilket viser, hvor hurtigt evolutionære forandringer kan forekomme, fortæller Paul Hopwood fra University of Exeter til Mirror.

Følg Dagens Videnskab for flere lignende artikler: