De ældre borgere må nu ikke længere hente penge i hæveautomaterne.
Lige nu læser andre
Langt flere japanske pensionister bliver lokket til at udlevere store pengesummer til bedragere, og det har nu fået myndighederne i Osaka-præfekturet til at trække en markant streg i sandet:
Personer over 65 år må ikke længere tale i telefon ved hæveautomater.
Målet er at stække den stigende bølge af telefonsvindel, hvor gerningsmænd udgiver sig for at være børnebørn, embedsmænd eller bankansatte og manipulerer ældre borgere til at overføre penge eller udlevere bankkort.
Den nye regulering, som omtales af det japansk-fokuserede medie Sumikai, er blandt de mest vidtgående i landet – og måske i verden.
Læs også
Guvernør Hirofumi Yoshimura kalder tiltaget nødvendigt for at beskytte nogle af samfundets mest sårbare:
“Ældre ofre mister ikke kun penge, men lider også psykiske lidelser,” siger han og understreger, at håbet er at bremse “særligt alvorlige forbrydelser”.
Baggrunden for forbuddet er en markant stigning i antallet af svindelsager i præfekturet siden 2021. Ifølge Sumikai har de økonomiske tab i 2024 alene rundet 39,2 millioner euro – og mere end 70 procent af ofrene har været 65 år eller ældre.
De japanske banker har samtidig fået til opgave at oplyse om forbuddet gennem plakater og informationsmateriale. Og selvom der ikke indføres egentlige sanktioner, appellerer myndighederne til borgernes ansvar og håber på, at ændringen får bred opbakning i befolkningen.
Udover mobilforbuddet er der også blevet indført en ny form for risikokontrol: Borgere over 70 år, som ikke har foretaget overførsler i tre år, vil blive underlagt særlig opmærksomhed, hvis de pludselig forsøger at sende mere end 100.000 yen – cirka 4.550 kroner.
Hvis der opstår mistanke om svindel, opfordres både bankansatte og kunder til straks at kontakte politiet. For myndighederne handler det om at sætte ind, før næste bedrageri lykkes – og før endnu flere ældre ser deres opsparing forsvinde sammen med tilliden.