Særligt én gruppe danskere mister livet i trafikken.
Lige nu læser andre
Der blev kørt flere kilometer end året før. Alligevel blev 2024 ét af de sikreste år nogensinde på de danske veje. Det viser Vejdirektoratets nye årsrapport om trafikulykker, der netop er udkommet. På trods af en stigning i trafikken på 0,4 procent sammenlignet med 2023, mistede “kun” 145 personer livet – det næstlaveste antal trafikdræbte i nyere tid.
Transportminister Thomas Danielsen kalder det en positiv udvikling og peger på betydningen af kampagner og vejforbedringer. Han understreger, at det er vigtigt fortsat at prioritere trafiksikkerhed, hvis kurven skal holdes nede.
Men under de opmuntrende tal gemmer der sig en markant forskel på, hvem det er, der ender i ulykkesstatistikkerne. For endnu en gang viser tallene, at mænd er betydeligt mere udsatte i trafikken end kvinder – og det kan ikke kun forklares med, at de kører mere.
“Det er ingen overraskelse, at mænd er overrepræsenteret i ulykkerne. Hvad der måske kan være mere overraskende er, at det ikke bare skyldes, at mænd bruger mere tid i trafikken. Vi ved, at forskellen bl.a. skyldes en højere risikovillighed hos mandlige trafikanter,” siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, i en pressemeddelelse.
Læs også
Tre ud af fire trafikdræbte i 2024 var mænd, og de udgjorde også størstedelen af de tilskadekomne. Og billedet går igen – uanset om man ser på personbiler, cykler eller fodgængere. I de seneste fem år har mænd stået for 55 procent af de dræbte og tilskadekomne i personbil, selvom de kun står for 52 procent af den samlede kørselstid.
Det samme mønster gør sig gældende på cykelstierne. Her udgjorde mænd 57 procent af de dræbte og tilskadekomne fra 2020 til 2024, mens deres andel af de kørte kilometer i samme periode lå på 53 procent. Alligevel lever fortællingen om de særligt udsatte kvindelige cyklister i bedste velgående.
Rapporten opfordrer til, at forskellen mellem kønnene i ulykkesstatistikkerne bliver tænkt aktivt ind i fremtidige trafiksikkerhedsinitiativer. For selvom 2024 endte med historisk lave tal, er der stadig grupper, der i højere grad end andre sætter liv og lemmer på spil, når de sætter sig bag rattet, op på sadlen – eller bare bevæger sig ud i trafikken.