Hvis du ejer en ældre bil, bør du læse med her.
Lige nu læser andre
Selvfølgelig – her er en omskrevet version i et mere afslappet og hverdagssprogligt toneleje:
Der sker store forandringer i bilverdenen i disse år.
Klimamål, elbiler og grøn omstilling fylder mere og mere – og det giver god mening, for vi skal alle tænke mere bæredygtigt.
Men midt i snakken om fremtidens transport føler én gruppe sig ofte glemt: dem, der stadig kører rundt i gamle, klassiske biler.
Læs også
For mens resten af verden skifter til el, kæmper de med at finde den rigtige benzin – og det kan både være bøvlet og dyrt.
Men nu ser det faktisk ud til, at hjælpen er på vej – og den kommer lidt overraskende fra Norge.
Siden 2021 har det i Sverige – og mange andre lande – været standard at bruge E10-benzin.
Det betyder, at benzinen indeholder 10 procent etanol og 90 procent fossil benzin. Det er godt for klimaet, men skidt for ældre biler, som ikke er bygget til at tåle den højere etanolkoncentration.
Tidligere kunne bilister vælge E5, men den er stort set udfaset, og tilbage står kun 98-oktan som etanolfri mulighed.
98-oktan er dog ikke bare en løsning – det er også en dyr én af slagsen. Og endnu værre er det, at denne type brændstof også er i fare for at forsvinde fra markedet i takt med, at brændstofproducenter omlægger til mere klimavenlige alternativer.
Det skriver mediet Nyheter24.
Norge kæmper for bilkulturen
Men nu melder Norge sig på banen som en forsvarer af den klassiske benzin.
I Stortinget – den norske pendant til Folketinget – har et klart flertal givet udtryk for, at 98-oktan bør bevares og fortsat tilbydes bredt.
Ifølge Gro-Anita Mykjåland fra Senterpartiet er det ikke kun bilister med gamle køretøjer, men også bådejere og entusiaster, der har brug for denne type brændstof.
Det er endnu uvist, om Norge vil gå hele vejen med lovgivning – men signalet er klart: ikke alle er klar til at skrotte gamle biler for enhver pris.