Stor butikskæde advarer.
Lige nu læser andre
Løfter om gratis varer kan være svære at modstå, især når det drejer sig om gaver til de allermindste.
Men netop dén tillid forsøger svindlere nu at udnytte i en falsk kampagne, som i øjeblikket rammer danskere landet over.
En ny advarsel fra Mit Digitale Selvforsvar slår fast, at der er tale om fup, når modtagere lokkes med tilbud om en såkaldt “Babybox” fra COOP.
Det skriver Nyheder.dk
Læs også
Beskeden, der dukker op i både mails og sms’er, hævder at tilbyde produkter til nyfødte samt andre varer fra supermarkedskæden. Men indholdet er bedrageri fra ende til anden.
“Beskeden er ikke fra COOP, og du skal bare slette den,” lyder det kontant fra Mit Digitale Selvforsvar, som også understreger, at man under ingen omstændigheder må klikke på linket.
COOP har i dag ikke længere nogen form for online-salg, og den pågældende besked nævner ikke nogen specifik butik som afsender.
Det er netop en klassisk metode blandt svindlere, der forsøger at skjule deres sande intentioner bag kendte varemærker og tilsyneladende uskyldige kampagner.
Formålet med svindlen er som altid at lokke personlige oplysninger ud af modtageren eller få adgang til følsomme data via skjult malware.
Derfor rådes alle, der modtager beskeden, til omgående at slette den og undlade al interaktion.
Er man i tvivl om ægtheden, kan man kontakte COOP direkte på Falsk@coop.dk for at få vished.
Den falske “Babybox” er endnu et eksempel på, hvordan digitale svindlere målretter deres kampagner mod almindelige borgere med løfter, der ved første øjekast virker tillidsvækkende.
Advarslen er klar: Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det ofte også