Du slipper ikke for at se reklamer medmindre du betaler.
Lige nu læser andre
Europæiske brugere af sociale medier står nu ved en skillevej, når det handler om, hvordan deres onlineoplevelse skal se ud fremover.
Meta, selskabet bag Facebook og Instagram, har nemlig indført en ny model, hvor valget står mellem betalingsfrihed og annoncefrihed, men ikke begge dele.
Det skriver Avisen Danmark
Siden november har brugere i EU samt i Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein haft muligheden for at tilkøbe et reklamefrit abonnement til 59 kroner om måneden.
For dem, der vælger ikke at betale og samtidig ønsker at beskytte deres data, er oplevelsen blevet ændret markant.
Læs også
De bliver nu mødt af såkaldte reklamepauser – korte, men obligatoriske reklameindspark, som ikke kan springes over.
Ifølge Meta er tiltaget nødvendigt for at kompensere annoncørerne for den tabte adgang til brugernes persondata.
“Reklamepauser er en ny annonceoplevelse på Facebook og Instagram med annoncer, der ikke kan springes over i flere sekunder. Mens browsingen er sat på pause, vil der blive vist en nedtælling med den resterende tid,” lyder det fra selskabet.
Krav fra EU
Det er ikke længere muligt at scrolle uforstyrret gennem stories eller feed, medmindre man har valgt enten at betale eller acceptere personaliseret annoncering, hvor Meta får fuld adgang til ens data.
Læs også
Et tredje og mere moderat alternativ giver begrænset adgang til data, men indebærer stadig reklamer.
Baggrunden for ændringen er et krav fra EU, som har presset Meta til at tilbyde brugerne reelle alternativer til datadeling.
Den europæiske datalovgivning sætter nu en stopper for tidligere praksisser, hvor brugerne reelt blev tvunget til at acceptere sporing for at kunne bruge platformene.
Spørgsmålet er nu, hvordan brugerne reagerer. Hvis majoriteten fortsat vælger den gratis model med fuld datadeling, vil Meta kunne hævde, at brugerne frivilligt indvilliger i sporing.
Samtidig betragtes den europæiske udrulning som en prøveballon, der kan bane vej for lignende ændringer globalt.