Tidligere har Nets ikke ville udtale sig om årsagen.
Lige nu læser andre
Lørdagens landsdækkende betalingsproblemer, der lagde dele af Danmark ned i flere timer, skyldtes ifølge TV 2 en teknisk komponentfejl i Nets’ systemer.
Fejlen satte ikke kun det primære system ud af spil – også backupfunktionerne var ude af stand til at træde til.
Betalingsgiganten har siden søndag forsøgt at berolige kunder og samarbejdspartnere. I en pressemeddelelse understregede Nets, at hændelsen ikke skyldtes et cyberangreb, men man kunne dengang ikke give nogen præcis forklaring. Nu peger interne kilder ifølge TV 2 på en komponentfejl som årsag til det omfattende driftsstop.
Problemerne ramte danskere i både ind- og udland i et tidsrum fra klokken 19 til 22 lørdag aften. Transaktioner med betalingskort blev afvist, og især to steder fik hændelsen vidtrækkende konsekvenser: Storebæltsbroen og festivalen Grøn, hvor lange køer og kaotiske scener opstod som følge af manglende betalingsmuligheder.
I søndagens udmelding beklagede Nets den generelle uro, som fejlene forårsagede.
Læs også
“Vi beklager den ulejlighed, dette har forårsaget for både forretninger og kortholdere, og vi fortsætter arbejdet med at sikre stabil drift, og vil overveje yderligere relevante tiltag på baggrund af hændelsen, når vores analyse ligger klar,” lød det fra landechef Allan Bonke.
Fejlen er ikke bare blevet bemærket af forbrugerne. Hos Erhvervsministeriet har man reageret prompte og krævet en fuld redegørelse fra selskabet bag betalingsinfrastrukturen.
“Erhvervsministeriet har bedt Finanstilsynet om en redegørelse fra Nets for lørdagens nedbrud og om Nets’ beredskabsplaner over for sådanne hændelser,” oplyser ministeriet til Ritzau.