Kunder bestiller i gennemsnit op til 30 procent mere ved en selvbetjeningskasse end ved disken.
Lige nu læser andre
Selvbetjeningskasserne hos McDonald’s er efterhånden blevet fast inventar.
De gør køen kortere, sparer personalet og lokker os til at trykke lidt ekstra på skærmen.
Ifølge salgsekspert Adam Burge er det nemlig ikke kun praktisk, men også psykologisk snedigt.
Det skriver OE24.
Der findes en simpel årsag
Adam Burge har i årevis studeret, hvordan store brands får os til at købe mere, end vi egentlig havde tænkt.
Læs også
I et interview fortæller han, at kunder i gennemsnit bestiller op til 30 procent mere ved en terminal end ved disken.
Det skyldes helt simpelt, at skammen forsvinder.
Ingen ekspedient står og hæver øjenbrynene, når man napper den ekstra cheeseburger. Det føles pludselig helt legitimt at klikke “tilføj” én gang mere.
Adam afslører løbende de små tricks, som virksomheder bruger for at få kunderne til at købe mere, og ifølge ham er McDonald’s mestre i disciplinen.
Alt fra de rød-gule farver, der stimulerer appetitten, til de klassiske eksempler, hvor en mellemstørrelse cola reelt bare er et lokkemiddel, der får den store til at fremstå som et kup.
Læs også
Også tidsbegrænsede produkter spiller på følelsen af, at noget “særligt” kun er her kort tid. Man køber, fordi man ikke vil gå glip af det.