Én model brager gennem bunden ved sikkerhedstjek.
Lige nu læser andre
Det er slut med at liste afsted på sommerdæk i sjap og på sneglatte vinterveje. Et nyt lovkrav betyder nemlig, at danske bilister nu skal køre på dæk, der er beregnet til årstiden, hvis der er vinterføre. Gør man ikke det, vanker der en bøde på 1.000 kr. pr. dæk.
Men skal man ud at købe vinterdæk, gælder det om at se sig godt for. Det viser årets store test af 31 vinterdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Det er vinterdæk i størrelsen 18-tommer (225/40 R18), og de passer til biler som f.eks. Skoda Octavia, VW Golf, Kia Ceed og Mercedes A- og B-klasse.
Af de 31 dæk dumper hele 12 dæk, mens 10 dæk klarer sig gennemsnitligt. Det er især de vigtige egenskaber på våd vej, der skiller testens bedste dæk fra de øvrige.
”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i dyb sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer. Det er særligt vigtigt herhjemme, hvor vintervejene ofte er mere våde end hvide. Derfor er det også bekymrende, at hele 12 dæk falder igennem på netop det,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen, i en pressemeddelelse.
Hvor stor forskel der er mellem testens dæk, viser bremsetesten på våd vej. Her skulle det ’dårligste’ dæk, Syron Everest 2, bruge hele 47,1 meter på at bremse ned fra 80 km/t. Det er godt 15 meter mere end Goodyear UltraGrip Performance 3, der ’blot’ skulle bruge 31,7 meter. Det svarer til, at bilen med Syron Everest 2-dækket kørte med næsten 46 km/t, da bilen med Goodyear-dækket holdt stille.
Læs også
Ud over at dækkenes køreegenskaber testes på forskelligt underlag, indgår deres miljøegenskaber også i testen. Det vil sige dækkenes levetid, slidstyrke, støj og rullemodstand, samt hvor de er produceret.
Mens det primært er dæk fra velkendte dækproducenter, som kan bryste sig af de bedste testresultater, udgøres den ’tunge ende’ af testfeltet omvendt af ukendte budget-mærker fra primært Kina.
”FDM har længe efterlyst regler for, at man skal køre på vinteregnede dæk i vinterføre. Helt som man har det i flere andre lande. Det er positivt, at det nu er blevet et lovkrav. For mange betyder det, at der nu ikke er nogen vej uden om at skifte til vinterdæk eller helårsdæk. Men som testen med al tydelighed viser, er der stor forskel på dæk, og markedet kan være svært at overskue. Derfor anbefaler vi, at man dykker ned i en test som vores,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”Vigtigst er, at man vælger et dæk, som har gode egenskaber på især våde og glatte veje. I en kritisk situation er et godt vejgreb helt afgørende. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og den må man aldrig gå på kompromis med. Heller ikke selvom man kan spare nogle hundrede kroner pr. dæk.”
Læs mere om FDMs test af vinterdæk, og se alle resultaterne på fdm.dk
Læs også
FDMs 9 råd til dig, der skal købe vinterdæk
- Tjek, at dækket har symbolerne M+S og 3PMS (3 bjergtinder)
- Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber
- Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket
- Køb om muligt nye dækmodeller, så du drager fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager
- Brug altid fire dæk af samme model og type
- Dækkenes mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm (lovkravet er min 1,6 mm)
- Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen
- Kontrollér dæktrykket regelmæssigt – gerne hver anden uge
- Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer