Gør dig klar på højere priser, når du skal handle ind.
Lige nu læser andre
Mange danskere har allerede mærket konsekvenserne ved at skulle betale mere for madvarer, men nu ser det ud til, at prispresset kun bevæger sig i én retning – opad. Og det kan mærkes i husholdningsbudgetterne, især blandt dem, der i forvejen er økonomisk sårbare.
Én ud af tre vil hæve priserne
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik planlægger 29 procent af virksomhederne i fødevarehandlen at sætte priserne yderligere op inden for de næste tre måneder. Ingen af de adspurgte virksomheder forventer at sænke priserne. Den tendens vækker bekymring blandt økonomer.
“Næsten hver tredje virksomhed i fødevarehandlen har planer om at hæve priserne i den kommende tid. Så gik man med en forhåbning om mærkbart lavere fødevarepriser lige rundt om hjørnet, så bliver man skuffet, for det er der ikke udsigt til med udgangspunkt i de her tal,” siger Brian Friis Helmer, privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank ifølge Ekstra Bladet.
Han peger på, at især varer som kaffe, chokolade, smør og oksekød har oplevet markante stigninger det seneste år, mens kun enkelte kategorier – som sukker og olivenolie – har bevæget sig i den modsatte retning.
En dugfrisk analyse fra Nationalbanken peger i samme retning. Økonomerne konkluderer, at globale forsyningsproblemer fortsat lægger pres på fødevarepriserne. Tørke og oversvømmelser har gjort produktionen af både kakao og kaffe mere ustabil, mens sygdomme i kakaoplantager i Vestafrika og en faldende kvægbestand i blandt andet USA og Europa forværrer situationen.
Læs også
Ifølge Nationalbankens opgørelse er fødevarepriserne i Danmark steget med 32 procent siden 2021 – dobbelt så meget som den generelle prisudvikling. Kaffe alene er steget 29 procent det seneste år, mens prisen på oksekød er gået op med 22 procent.
Fødevarepriser bider hårdest hos dem med mindst
Udviklingen rammer i særlig grad lavindkomstgrupper, der bruger en større andel af deres disponible indkomst på dagligvarer. Selvom lønningerne generelt er steget, kan de ikke følge med den voldsomme prisudvikling i supermarkedet.
Brian Friis Helmer understreger, at selvom langt færre virksomheder i dag planlægger prisstigninger sammenlignet med inflationskrisen i 2022, hvor op mod 80 procent ville hæve priserne, er situationen stadig alvorlig:
Samtidig vurderer han, at regeringens planlagte afgiftslempelser på kaffe og chokolade i det kommende år næppe vil være nok til at opveje den generelle udvikling.