En ny regel træder i kraft i dag – og det kommer til at få konsekvenser for politikere landet over.
Lige nu læser andre
Kommunalvalgkampen er i fuld gang, men mange kandidater må nu ændre strategi.
Meta, selskabet bag Facebook og Instagram, har nemlig besluttet at forbyde alle politiske og valgrelaterede annoncer frem mod valget i november næste år.
Beslutningen hænger sammen med en ny EU-forordning, der træder i kraft fredag. Reglerne skal skabe større gennemsigtighed omkring politisk reklame, men betyder samtidig, at kandidater ikke længere kan betale sig til målrettet synlighed i vælgernes feed.
Politikerne kan fortsat lægge opslag op på sociale medier, men de kan ikke længere betale for at få dem vist for bestemte aldersgrupper, lokalområder eller interesser – et greb, der tidligere har været centralt i mange kampagner.
Ifølge valgforsker Ditte Shamshiri-Petersen fra Aalborg Universitet kan det nye forbud få betydning for, hvor meget vælgerne – især de unge – engagerer sig i kommunalvalget.
Læs også
“Sociale medier kan ikke flytte horder af vælgere, men de kan bidrage til at oplyse og mobilisere. Man bliver lige mindet om, at der er en valgkamp i gang,”
siger hun til DR.
Forbuddet gælder i hele EU og kommer kun få måneder før valgkampens mest intensive periode for alvor går i gang.
Kommunalvalget finder sted den 18. november 2025.