Afgifterne får et planlagt markant løft på elbiler i 2026
Lige nu læser andre
2026 bliver året, hvor registreringsafgiften for elbiler for alvor begynder at stige.
Det sker dog primært for de dyrere modeller, mens de mest solgte hverdagsbiler stort set går fri af ændringerne.
Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen meldte for nyligt, at afgiften stiger i 2026, men at ministeriet følger området tæt og er klar til at reagere, hvis det bliver nødvendigt. De politiske signaler tyder samtidig på, at afgifterne fortsat vil være et tema i finanslovsforhandlingerne, men uden større ændringer i sigte.
Ifølge FDM rammer stigningen kun et begrænset antal modeller.
“Den nye grænse for, hvornår elbiler skal betale afgift, falder til 366.000 kr. Det vil sige, at hvis elbilens samlede pris er under dette, vil den ikke blive ramt af afgiftsstigning i 2026,” siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
De mest solgte modeller går fri
Læs også
Elbiler som Skoda Elroq, Tesla Model Y og VW ID.4 ligger tæt på den nye afgiftsgrænse, men mange versioner vil fortsat være afgiftsfri. En VW ID.4 i Style+-udgaven får en stigning på cirka 10.000 kr., mens en Audi Q4 e-tron med firehjulstræk stiger med knap 39.000 kr.
“Største stigning på de mest populære modeller findes hos Mercedes-Benz EQB samt VW-modellerne ID. Buzz og ID.7. Her vil afgiften stige med omkring 40.000 kr. ved årsskiftet,” siger Ilyas Dogru.
Prisudviklingen er svær at forudsige
Bilpriser ændrer sig løbende og afhænger af kampagner og konkurrence i markedet. “Bilpriser er elastik i metermål og tilpasses løbende til markedet og konkurrencen,” siger Ilyas Dogru. Han vurderer, at kun de dyreste modeller til over 500.000 kr. for alvor risikerer markante prisstigninger.
Købere bør derfor holde øje med leveringstiden. Afgiften beregnes ud fra indregistreringen, ikke tidspunktet for slutsedlen. En forsinkelse ind i det nye år kan dermed få betydning for prisen.