Selvkørende taxaer kommer på vejene i 2026.
Lige nu læser andre
London står på tærsklen til et teknologisk kvantespring.
For første gang kan selvkørende taxaer snart blive en del af byens trafikbillede, og kampen om at bringe fremtidens transport til Storbritannien er i fuld gang.
Det skriver Daily Mail
To giganter – Waymo og Uber – står klar til at indtage hovedstaden med deres førerløse biler, og begge har sat 2026 som året, hvor London får sin debut på den autonome scene.
Waymo, der er ejet af Googles moderselskab Alphabet, planlægger at lancere sin tjeneste i samarbejde med Jaguar Land Rover, hvor elbilen I-Pace skal udstyres med den avancerede software Waymo Driver.
Læs også
Virksomheden, der allerede driver hundredtusindvis af ture i fem amerikanske byer, håber at gøre London til Europas første by med en fuldt selvkørende taxatjeneste.
“Vi er begejstrede for at kunne bringe Waymos pålidelighed, sikkerhed og magi til londonere,” siger administrerende direktør Tekedra Mawakana.
Men Uber ligger ikke på hjul. De deltager allerede i regeringens testprojekt for selvkørende køretøjer og har allieret sig med det britiske AI-firma Wayve, der holder til i London.
For Uber handler projektet ikke blot om prestige, men om at etablere Storbritannien som et springbræt til hele Europa.
Møder skepsis
Læs også
Transportminister Heidi Alexander byder udviklingen velkommen og ser teknologien som en del af en større national strategi:
“Banebrydende investeringer som denne vil hjælpe os med at opfylde vores mission om at være verdensførende inden for ny teknologi.”
Selvom Waymo peger på, at deres biler har langt færre ulykker end menneskestyrede køretøjer, mødes de stadig med skepsis.
Flere forbrugere foretrækker stadig en menneskelig chauffør frem for en maskine, og kritikere frygter, at sikkerheden ikke kan garanteres.
Alligevel står både Waymo og Uber fast på, at selvkørende biler ikke blot er fremtiden – men den nærmeste fremtid.
Læs også
Hvis planerne holder, kan London allerede om få år blive stedet, hvor passagerer for første gang sætter sig ind i en taxa uden chauffør – men med et helt nyt syn på, hvad transport egentlig er.