Elever mistrives som aldrig før.
Lige nu læser andre
En stille men tydelig nedtur har sneget sig ind i folkeskolens klasseværelser. Nye tal fra tænketanken CEPOS viser, at elevernes trivsel gennem de seneste ti år er dalet markant – både fagligt, socialt og generelt.
Det skriver CEPOS i en pressemeddelelse
Det er ikke et enkeltstående fænomen, men en landsdækkende tendens, som vækker alvorlig bekymring blandt forskere.
Ifølge CEPOS’ forskningschef, Karsten Bo Larsen, er billedet tydeligt:
På skoler i hele landet oplever elever mindre glæde ved skolen og lavere engagement i undervisningen.
Læs også
“På rigtig mange skoler har man haft et betydeligt fald i trivslen, og det er bemærkelsesværdigt, fordi det sker over en bred kam – på tværs af hele landet. Det tyder på, at vi står med et generelt og strukturelt problem,” siger han.
Kigger mod Finland
Analysen afslører også en tæt forbindelse mellem trivsel og faglige resultater. Der, hvor eleverne trives, præsterer de også bedre – selv når der tages højde for forskelle i familiebaggrund.
Det peger ifølge CEPOS på, at trivsel ikke er et blødt tillæg til undervisningen, men en grundpille i skolens succes.
“Man kan ikke skille de to ting ad. Hvis vi vil have fagligt stærke elever, skal vi også sikre, at de trives,” fastslår Karsten Bo Larsen.
Læs også
Samtidig peger han på, at problemet ikke kan løses med flere penge alene.
En øget økonomisk indsats fører ikke nødvendigvis til højere trivsel. I stedet handler det, ifølge ham, om lærernes kompetencer og den måde, de udvælges og uddannes på.
Han fremhæver Finland som et eksempel, hvor optagelsen på læreruddannelsen også bygger på menneskelige og pædagogiske kvaliteter – ikke kun karakterer.
CEPOS offentliggør analysen netop nu, hvor mange forældre står over for at vælge skole til deres børn.
Tallene kan ifølge Karsten Bo Larsen bruges som et værdifuldt redskab, men ikke som et facit. Forældre bør se data som et udgangspunkt for spørgsmål – ikke som svaret i sig selv.
Læs også
Se hvordan trivslen er i din kommune her