EU foreslår at genoverveje deres beslutning – dog ikke prisstigningen.
Lige nu læser andre
Planen var klar: Fra 2027 skulle EU’s nye kvotesystem, ETS2, gøre benzin og diesel dyrere – alt sammen for at skubbe borgerne over i elbiler og sænke CO₂-udledningen.
Nu trækker Europa-Parlamentet i håndbremsen, skriver Boosted.
Efter massiv modstand fra 19 medlemslande foreslår EU at udskyde hele systemet til 2028. Ifølge parlamentets forhandlere er årsagen lige så simpel, som den er politisk sprængfarlig: Prisen på at køre bil risikerer at eksplodere.
Frygten for vrede gule veste
Det nye system skulle være et centralt værktøj i EU’s klimaplan, der sigter mod at reducere udledningen med 90 procent inden 2040 sammenlignet med 1990. Men idéen er blevet mødt med udbredt skepsis – især i Frankrig, hvor regeringen frygter et deja-vu fra 2018, da “de gule veste” gik på gaden i protest mod stigende brændstofafgifter.
Også flere eksperter har advaret mod, at ETS2 vil ramme de laveste indkomster hårdest, fordi højere brændstofpriser uundgåeligt rammer pendlere og familier uden adgang til kollektiv transport.
Benzin kan ramme 24 kroner literen
Læs også
Ifølge den tyske bilistorganisation ADAC kan den nye afgift alene løfte prisen på benzin og diesel med op mod 1,4 kroner literen. Den danske regering har tidligere beregnet stigningen til 1,09 kroner for benzin og 1,17 kroner for diesel, men uden politiske prislofter kan stigningen blive langt højere.
Flere fremskrivninger peger på, at benzinprisen i værste fald kan nærme sig 24 kroner literen. Det vil gøre bilkørsel til en luksus – og potentielt antænde et politisk oprør i de lande, hvor bilen stadig er uundgåelig i hverdagen.
Klimamål på kollisionskurs
Ifølge forsker Svante Mandell fra Sveriges Ekonomiske Forskningsinstitut er det dog svært at forestille sig, at EU når sine klimamål uden dyrere fossile brændstoffer.
Han påpeger, at afgiften er et nødvendigt onde, hvis unionen skal tvinge markedet væk fra benzin og diesel.
Om ETS2 så bliver en realitet i 2028 – eller om modstanden vokser yderligere – afhænger nu af de kommende forhandlinger mellem EU-Kommissionen, medlemslandene og parlamentet.