En ændring i markedet kan give dig 2.000 kr. mere at gøre godt med hvert år.
Lige nu læser andre
Billister kan se frem til en mere gennemskuelig jagt på billig benzin og diesel.
Nye regler skal nemlig skabe større konkurrence på markedet, hvor priserne i dag næsten ligger som kopier af hinanden fra tank til tank.
Ens priser har svækket konkurrencen
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har brændstofmarkedet i flere år været præget af minimale prisforskelle.
Siden coronapandemien faldt efterspørgslen markant, og én dominerende aktør har i høj grad fået lov at sætte prisen, som andre selskaber har fulgt.
Det har gjort det svært for forbrugerne at spare noget som helst, og konkurrencen, der tidligere var tydelig lokalt, er stort set forsvundet.
Læs også
Det skriver DR.
Vejledende priser bliver fjernet
Det første skridt mod mere konkurrence er allerede trådt i kraft. Brændstofselskaber må ikke længere offentliggøre vejledende priser på forhånd.
Det skal forhindre, at selskaberne bruger hinandens prisplaner som rettesnor og lægger sig op ad dem.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) kalder det et nødvendigt opgør.
“Vi regner med, at en typisk familie med to biler kan spare op mod 2.000 kroner om året,” siger han.
Læs også
Online priser på vej
Den næste ændring kommer 1. januar 2026. Her bliver det et krav, at tankstationerne offentliggør deres aktuelle pumpepriser online, for eksempel på en app eller hjemmeside.
Det skal gøre det nemmere for billister at finde den bedste pris uden at køre unødvendige omveje mellem stationer.
FDM: Forbrugerne har betalt for meget
Hos FDM vurderer man, at ændringerne er tiltrængte. Forbrugerøkonom Ilyas Dogru peger på, at manglende konkurrence betyder overpriser.
“Når der ikke er konkurrence, betyder det, at forbrugerne betaler en overpris for et produkt, og derfor er konkurrencen vigtig – at man har en velfungerende konkurrence,” siger han.
Elbilerne ændrer billedet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener desuden, at elbilernes fremmarch har dæmpet selskabernes incitament til at kæmpe om kunderne på benzin og diesel.
Læs også
Det har gjort det endnu sværere at opretholde forskelle i pumpepriserne.
Målet: Et mere åbent marked
Ifølge Erhvervsministeriet handler tiltagene ikke om at modarbejde omstillingen til elbiler.
Målet er, at forbrugerne ikke fortsætter med at betale overpris, mens store brændstofselskaber drager fordel af manglende konkurrence.