På papiret kan kunderne spare penge – men måske man bør have kuglerammen fremme igen.
Lige nu læser andre
Billig Toblerone og gratis rødkål lyder som den perfekte julegave til budgettet, men hos Lidl følger der en lang række små bogstaver med i indkøbskurven.
Discountkæden ruller i øjeblikket tilbud ud, som kræver både medlemskab, app-aktivering og et minimumskøb på 150 kroner. Strategien skaber nu voldsom debat blandt forbrugerne, mens B.T. holder øje med de dagligvarepriser, der ifølge Danmarks Statistik er banket op med 32 procent siden 2021.
Pressechef Thomas Sejersen forsvarer ordningen som en belønning til loyale kunder, men strategien møder modstand fra dem, der blot ønsker at handle målrettet og billigt.
“Helt hen i vejret”
Forbrugere med et stramt budget føler sig overset af de nye krav. Ann Sørensen er en af de kunder, der nægter at købe ekstra ind bare for at få lov til at udløse en rabat.
Hun forklarer til B.T., at hun ser det som penge ud ad vinduet at købe varer, man reelt ikke har brug for, bare for at ramme beløbsgrænsen på de 150 kroner.
Læs også
Ann Sørensen lægger ikke fingre imellem i sin kritik:
”Det synes jeg, er helt hen i vejret. Hvorfor skal man købe noget, man ikke har brug for, bare for at få lov til at købe et tilbud?”
Loyalitet eller købe-tvang?
Lidls ledelse ser helt anderledes på sagen. Butikskæden fastholder, at konceptet er en succes, der skal tiltrække nye ansigter og pleje de eksisterende stamkunder.
Pressechef Thomas Sejersen betragter de mange aktiveringer af kuponerne som et udtryk for kundernes tilfredshed.
”Vi kan se, at vores kunder benytter sig af tilbuddene i stor stil, hvilket er meget positivt.”
Læs også
Selskabet mener, at de blot følger branchens tendens med at belønne dem, der lægger deres primære indkøb i butikken. For mange småbørnsfamilier og enlige er de 150 kroner dog en barriere, der gør de ellers attraktive juletilbud på kaffe og chokolade svære at nå.
Ann Sørensen påpeger desuden, at hun hellere lader være med at bruge kuponerne fremfor at handle mod sin sunde fornuft.