Forside Nyheder Sofie Linde havde ikke set den komme: “Det var et...

Sofie Linde havde ikke set den komme: “Det var et lyntog ind fra højre”

Sofie Linde havde ikke set den komme: “Det var et lyntog ind fra højre”
Bo Nymann/Photographerbonymann/Ritzau Scanpix

Over en million danskere så med i det populære kærlighedsprogram.

Lige nu læser andre

Tv-øjeblikke kan af og til samle danskerne på tværs af alder og erfaring, når fortællingen rammer noget alment menneskeligt.

I løbet af vinteren blev stuerne fyldt af forventning, latter og nysgerrighed, da modne singler lod kameraerne følge jagten på kærlighed.

Seertallene vidnede om en særlig interesse, og også bag kameraet satte programmet tydelige spor.

Datingprogrammet Hotel Romantik blev fulgt af mere end en million danskere, som uge efter uge så 20 seniorer forsøge at finde nye forbindelser.

Begejstringen bredte sig hurtigt, og værtsparret Joakim Ingversen og Sofie Linde oplevede, at projektet udviklede sig til langt mere end endnu en tv-produktion. Da parret gæstede DR-programmet Året der gik, satte Sofie Linde ord på oplevelsen, der ifølge hende kom bag på alle involverede.

Læs også

“Det var et lyntog ind fra højre med iboende fordomme, overraskelser – mere fest, end jeg kunne forestille mig. Viriliteten lever, alting skete. Jeg kan huske, at vi tog en aftenbajer på vores altan om aftenen og var sådan ‘hold da kæft. Knald på’.”

Stod selv bag ideen

Programmet adskilte sig markant fra andre datingformater, fortæller Linde, fordi deltagerne havde livserfaringen på plads.

Forløbet handlede ikke om iscenesættelse eller frygten for, hvad der ventede uden for optagelserne.

“Men samtidig var det også et af de mest magiske programmer, jeg nogensinde har været med til at lave, fordi vi var sammen med nogen, der var færdigbagt. Det handlede ikke om, hvad man skulle hjem til, eller om at man blev filmet og gerne ville fremstå på en bestemt måde. På den måde var de dejlig kolde i røven. Vi fik lov til at være der, mens de forsøgte at finde kærligheden, og det er en oplevelse, som ingen af os nogensinde vil glemme.”

Bag idéen stod Sofie Linde selv, som tidligere har fortalt, at inspirationen opstod efter at have set en svensk udgave af programmet.

Læs også

Hun tog initiativet videre til DR, og resultatet blev en sæson, der ramte bredt. Over otte uger fulgte seerne deltagere i alderen 61 til 77 år, og anmelderne kvitterede med ros, herunder fem ud af seks stjerner fra Ekstra Bladet.

Succesen fortsætter, når sæson to ruller over skærmen i april næste år med Mallorca som ny ramme.

Ads by MGDK