EU indfører forbud for restauranter.
Mange danskere ser frem til lange sommeraftener og hyggelige restaurantbesøg, når ferien går sydpå.
Der er noget særligt ved at slå sig ned på en travl café eller restaurant under åben himmel, mens solen varmer, og tallerkenerne bliver båret rundt mellem bordene.
For mange hører de faste ferietraditioner med til oplevelsen, hvad enten det er en iskold sodavand i skyggen eller en portion sprøde pommes frites til frokost.
Tingene er oftest præcis, som de plejer at være år efter år. Nu er der alligevel en forandring på vej for café- og restaurantgæster, når de sætter sig til bords – og det gælder faktisk også i Danmark.
Det skriver mediet Elespanol.
Slut med småpakker
Fra 12. august træder en ny europæisk forordning i kraft, der ændrer rutinerne på caféer og restauranter overalt i EU.
Reglerne blev oprindeligt godkendt i december 2025 med et formål om at skåne miljøet.
Kunderne kan fremover vinke farvel til de små velkendte engangspakker i plastik, der indeholder alt fra salt og sukker til mayonnaise og ketchup.
Hele pointen med indgrebet er at begrænse mængden af skadeligt plastikaffald betydeligt.
Mange steder er allerede i fuld gang med at teste nye løsninger, så gæsterne stadig kan få det rette tilbehør.
Fremadrettet vil tjenerne i stedet tilbyde genanvendelige beholdere, genopfyldelige dispensere eller små papirposer.
Udfordrer vigtig hygiejne
Selvom intentionen bag loven er grøn og bæredygtig, skaber forbuddet stor debat i branchen.
Bekymringen går på, at den hurtige overgang gør det markant sværere at opretholde de strenge hygiejnestandarder, der gælder for håndtering af fødevarer.
Åbne beholdere og fælles dispensere, som går fra bord til bord, kan udgøre en større risiko for bakteriespredning, end de lukkede pakker gør i dag.
På grund af smitterisikoen findes der heldigvis visse undtagelser, hvor den gamle løsning overlever lidt endnu.
Hospitaler og diverse sundhedsklinikker må fortsat benytte plastikløsningerne for at beskytte patienternes sikkerhed bedst muligt.
Kravene bliver dog strammet endnu mere, når kalenderen viser 2030.
Til den tid bliver selv godkendt komposterbar plastik totalt forbudt, hvorefter alle udelukkende må benytte formater, der kan genanvendes fuldt ud.