Prisudviklingen på æg er ikke gået ubemærket hen, men det er ikke det eneste problem.
Lige nu læser andre
En af de ting, som virkelig er steget i pris i takt med inflationen, er æg. En fødevare, som rigtig mange forbrugere køber i hobetal. Eller, det gjorde de i hvert fald.
Hos Thomas Andersen i Tønsberg er der heller ikke jubel over den nuværende situation. Han køber normalt Eldorado-gårdæg, som er en bakke med 18 æg i.
Under sidste indkøbstur var der dog noget helt galt, skulle det vise sig.
– Jeg tror, det var noget andet. Pakken var mindre. Jeg købte den nu alligevel, for det var den pakke, jeg skulle have, fortæller han til NRK.
Da Thomas kom hjem gennemgik han kvitteringen fra ugen før.
Prisen på æggene var for det første steget, men det var ikke det eneste problem.
– Så følte jeg mig simpelthen både bedraget, og så lidt irriteret og lidt sur faktisk. Det er ikke så tit, jeg tyr til sociale medier, men så har jeg postet et opslag på Facebook og spurgt, hvad det er for noget.
Og der er da også noget om snakken.
NRK kan således berette, at 18 Eldorado-æg 1. juni kostede 33 norske kroner. 1. juli steg prisen så til 37,40 kroner.
1. september gik det helt galt, for her steg prisen ganske vist kun 50 øre til 37,90 kroner, men i samme ombæring forsvandt 33 procent af indholdet altså, da bakken nu kun indeholdte 12 æg.
Prisen per æg er således steget fra 1 krone og 82 øre til 3 kroner og 16 øre. Det svarer til et prisspring på 74 procent.
Kunderne har god grund til at føle sig lidt snydt, mener økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen:
– De bruger et fænomen, der kaldes “knapt mærkbar forskel”-fænomenet fra psykologien. Og det handler netop om, at kunden ikke lægger mærke til ændringerne. Med andre ord er chokoladen gjort lidt mindre, emballagen lidt tyndere og den slags ting.