Torsdagen morgen nedlagde Aarhus Letbane mellem Hornslet og Grenaa.
Lige nu læser andre
Torsdag morgen var ikke just god for Aarhus Letbane. Selvom det er efterårsferie, så holder de hvide vogne ikke fri.
Dog fik de helt ufrivilligt en pause torsdag morgen, da morgenens frostvejr var for meget for køreledningerne på strækningen mellem Hornslet og Grenaa.
Torsdag morgen kørte der slet ingen tog på strækningen mellem Grenaa og Hornslet, men senere på dagen kom de dog oppe at køre igen.
I stedet for de aflyste letbanetog har der været indsat erstatningsbusser – busrute 88 – mellem Grenaa, Kolind, Ryomgård, Thorsager, Mørk og Hornslet.
I et interview med TV2 ØSTJYLLAND fortæller letbanedirektør Michael Borre, at det særligt er på stykket mellem Hornslet og Thorsager, der var problemer.
Ligesom sidste vinter er det kombinationen af minusgrader og høj luftfugtighed, der får isen til at bygge sig op på køreledningerne, hvilket altså forstyrrer driften af letbanen.
– Så kan strømaftageren ikke få fat, og så forsøger toget at trække mere strøm, men der er en grænse, før det overbelaster toget. Så slår toget fra for ikke at gå i stykker, fortæller Michael Borre.
Fordi luftfugtighed er så afgørende for, om der opbygger sig is på køreledningerne eller ej, så er en til tre minusgrader faktisk et større problem end ti minusgrader.
Ved ti minusgrader er luftfugtigheden nemlig noget lavere end ved en til tre minusgrader, fortæller Michael Borre.