En ny politisk beslutning har skabt flaskehals i produktionen og forsinkede leveringer.
Lige nu læser andre
Efter en periode med høje salgstal og comeback på det danske elbilmarked, styrtdykker Teslas salg i Danmark.
Årsagen skal findes i en global toldkrig, som nu rammer de danske købere direkte.
Fra top til bund på få uger
Tesla har i flere måneder ligget solidt i toppen af salgslisten, men i oktober er mærket forsvundet helt ud af top 20.
Ifølge de nyeste tal fra Bilstatistik blev der kun solgt 85 Model Y og 7 Model 3 i oktober – et fald på hele 86 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
Til sammenligning solgte Tesla 1.900 Model Y blot måneden før.
Læs også
Det skriver TV2.
Trump-told rammer Europa
Tesla forklarer selv, at tilbagegangen skyldes USA’s handelskonflikt under Donald Trumps administration.
For at undgå de nye toldsatser på biler fra USA har Canada indført en 25 procents importtold på amerikanske biler.
Derfor har Tesla omlagt produktionen i sin Berlin-fabrik, som nu sender biler til det canadiske marked i stedet.
Det betyder, at leverancerne til Danmark og resten af Europa bliver forsinket, fordi kapaciteten i Berlin er under pres.
Omstilling i Berlin sinker produktionen
Læs også
Samtidig er fabrikken i Berlin midt i en omstilling. Den nye Tesla Model Y Standard skal i produktion – en billigere model, der skal tiltrække nye kunder og presse konkurrenterne.
Den ændring har dog sat farten ned på samlebåndene, hvilket yderligere forsinker leverancerne til danske kunder.
Eksperter: Tesla mister grebet om danskerne
Ifølge biløkonom Ilyas Dogru fra FDM forsøger Tesla nu at holde på kunderne med ekstra indbytningsbonusser:
“For at lokke flere kunder til har Tesla nu forlænget en kampagne, som giver mindst 25.000 kroner i indbytningspris, når man veksler sin gamle bil til en ny Tesla,” siger han.
Han vurderer dog, at konkurrenterne for alvor har overtaget scenen:
“Tesla har haft markedet for sig selv, men det gælder bare ikke mere. Der kører flere elbiler fra VW rundt på de danske veje end Teslaer, og det er nyt.”
VW buldrer frem
Tesla har tidligere haft svingende salgstal, men eksperter mener, at denne nedtur ikke bare er midlertidig.
Læs også
Volkswagen og Skoda har nu cementeret deres føring på det danske marked, og VW ventes at slutte året som Danmarks mest solgte bilmærke.
Biløkonom Jan Lang fra Bilbasen peger på, at Tesla ganske enkelt ikke længere matcher danskernes behov.
Danskerne køber nu elbiler i prisklassen 150.000 til 250.000 kroner, hvor VW genopliver klassikere som Polo og Up som elbiler – et marked, Tesla slet ikke er i.
Politisk ballade og boykot
Oven i de praktiske problemer kæmper Tesla også med dårlig PR.
I vinters blev mærket ramt af en boykotkampagne, efter at Elon Musk offentligt støttede Donald Trumps regering.
Læs også
Selvom de to senere blev uenige, har Musk fortsat med at blande sig i europæisk politik – senest ved at tale ved højreorienterede demonstrationer i London.
Tiden er løbet fra Tesla
Engang stod Tesla som symbolet på elbilrevolutionen, men nu er det tydeligt, at konkurrencen har overhalet mærket.
Med forsinkelser, toldkrig og voksende konkurrence fra Europa kan Teslas danske eventyr være på vej ind i sin sværeste fase.