Gode råd – uanset biltype.
Lige nu læser andre
Det kan virke uoverskueligt at begive sig ud på den første længere tur til udlandet i elbil.
Den gode nyhed er, at det ikke behøver være så kompliceret.
Med nogle få gode råd fra SOS International, er du godt kørende.
Uanset om sommerens kør selv-ferie foregår i elbil eller en bil med forbrændingsmotor, er SOS International klar med anbefalinger til, hvordan du bedst forbereder bilferien, så der forhåbentlig ikke bliver behov for vejhjælp undervejs.
Læs også
Hver sommer hjælper SOS International tusindvis af danskere, der får afbrudt ferien i udlandet på grund af et nedbrud på bilen.
Heldigvis kan de fleste køre videre efter en afbrydelse.
Men særligt ét råd bør alle bilejere – uanset biltype – kende:
“Vi anbefaler, at man giver bilen et eftersyn på et værksted før afrejse, uanset om det er en elbil eller en bil med forbrændingsmotor. Cirka halvdelen af alle nedbrud skyldes problemer med bremser, kobling, gear og motor. Udfordringer, der opstår, når bilen er pakket til bristepunktet og kører lange stræk. Et værkstedsbesøg kan være med til at forebygge den slags,” siger Jeppe Damgaard, teknisk chef for SOS Internationals Mobility Divison, Danmark.
Vær forberedt på kortere rækkevidde
I 2024 udgjorde elbiler 51 procent af alle nye indregistrerede biler i Danmark, så der er en vis sandsynlighed for, at mange danskere kører på sommerferie første gang i el-bil.
“Hvis det er første bilferie i elbil, er det særligt vigtigt, at man planlægger ruten og turen mere detaljeret, end man plejer. Når man kommer syd for grænsen, er der færre ladestationer, end vi er vant til i Danmark og de nordiske lande. Derfor skal man sørge for ikke at køre strømmen helt i bund, for der kan være langt til næste lademulighed, og køkørsel plus en tungt pakket bil kan forkorte elbilens rækkevidde,” siger Jeppe Damgaard.
Tyskland er ved at være godt dækket ind med ladestandere langs Autobahn, mens det bliver mere udfordrende, når man kommer væk fra motorvejene.
Gode råd – uanset biltype
Husk en powerbank eller back-up telefon.
Hold øje med vej- og trafikmeldinger i Tyskland, brug f.eks. ADAC.
Husk refleksveste, trekant, ladekabel, låsebolte til fælge og ekstranøgle.
Er der plads til et reservehjul, så medbring det. Hver femte assistance skyldes punktering, og en nødreparation kan som regel ikke benyttes på motorveje.
Medbring dit fysiske kørekort og et print af din registreringsattest.
Du kan ikke regne med, at andre lande er lige så digitale, som du er vant til i Danmark, og udenlandske mekanikere vil ofte ikke reparere en bil uden fysisk registreringsattest.