Der er dejligt på landet - bare det er tæt på byen

Skrevet af admin

19/08/2014
En tilværelse tæt på naturen og med billige boliger virker tillokkende for mange. Selv om det er storbyerne, der oplever den største befolkningstilvækst, så er virkeligheden langtfra så sort-hvid, for der er også kommuner på landet, som forstå at tiltrække nye indbyggere. Det viser en Momentum-analyse, der dokumenterer, at en helt afgørende faktor er afstanden til en større by. Jo tættere en landkommune ligger på en kommune af mellem- eller bystørrelse, jo lettere er det at få tilflyttere. LÆS OGSÅ: Ekstremer Mere præcist sætter analysen, som Kommunernes Landsforening (KL) står bag, 40 kilometer som en "magisk grænse". Skal kommunens borgere kører længere, så falder interessen. En af de kommuner, som har fået flere indbyggere, er Favrskov Kommune, hvor pendlerne i gennemsnit har 19,1 kilometer til Aarhus. Hele 18 procent er Favrskovs indbyggertal steget fra 1995 til 2012. Og spørger man borgmester Nils Borring (S), er han ikke i tvivl om, at kommunens beliggenhed er en stor del af forklaringen på væksten. - Ikke bare ligger vi tæt på Aarhus, hvor mange af vores borgere arbejder, men vi har også en række af de større byer i Østjylland som Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg inden for overskuelig kørselsafstand. LÆS OGSÅ: Sygdomme - Og det gør os til et ideelt sted at bosætte sig, hvis man gerne vil have mange muligheder og samtidig nemt kunne køre til arbejde, siger Nils Borring til Momentum. På DTU Transport mener adjunkt Ismir Mulalic dog ikke, at det giver mening udelukkende at fokusere på 40 kilometers grænsen, hverken når det drejer sig om bilister eller pendlere, der er afhængig af busser og tog. Han peger på, at tiden i virkeligheden betyder mere. - Om det er 30 eller 40 kilometer, det er ikke så afgørende. Vejtype og trafikforhold tæller langt mere. 40 kilometer er kort på en motorvej, men langt, hvis turen går gennem tæt trafik, siger Ismir Mulalic til Ritzau.

Mest læste i dag

En tilværelse tæt på naturen og med billige boliger virker tillokkende for mange.

Selv om det er storbyerne, der oplever den største befolkningstilvækst, så er virkeligheden langtfra så sort-hvid, for der er også kommuner på landet, som forstå at tiltrække nye indbyggere.

Det viser en Momentum-analyse, der dokumenterer, at en helt afgørende faktor er afstanden til en større by.

Jo tættere en landkommune ligger på en kommune af mellem- eller bystørrelse, jo lettere er det at få tilflyttere.

LÆS OGSÅ: Ekstremer

Mere præcist sætter analysen, som Kommunernes Landsforening (KL) står bag, 40 kilometer som en "magisk grænse". Skal kommunens borgere kører længere, så falder interessen.

En af de kommuner, som har fået flere indbyggere, er Favrskov Kommune, hvor pendlerne i gennemsnit har 19,1 kilometer til Aarhus. Hele 18 procent er Favrskovs indbyggertal steget fra 1995 til 2012.

Og spørger man borgmester Nils Borring (S), er han ikke i tvivl om, at kommunens beliggenhed er en stor del af forklaringen på væksten.

- Ikke bare ligger vi tæt på Aarhus, hvor mange af vores borgere arbejder, men vi har også en række af de større byer i Østjylland som Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg inden for overskuelig kørselsafstand.

LÆS OGSÅ: Sygdomme

- Og det gør os til et ideelt sted at bosætte sig, hvis man gerne vil have mange muligheder og samtidig nemt kunne køre til arbejde, siger Nils Borring til Momentum.

På DTU Transport mener adjunkt Ismir Mulalic dog ikke, at det giver mening udelukkende at fokusere på 40 kilometers grænsen, hverken når det drejer sig om bilister eller pendlere, der er afhængig af busser og tog.

Han peger på, at tiden i virkeligheden betyder mere.

- Om det er 30 eller 40 kilometer, det er ikke så afgørende. Vejtype og trafikforhold tæller langt mere. 40 kilometer er kort på en motorvej, men langt, hvis turen går gennem tæt trafik, siger Ismir Mulalic til Ritzau.