Forhåndsvurdering af registreringsafgift: Sådan fungerer det

Skrevet af webmaster

01/01/2020
Står du og overvejer at importere en bil fra udlandet? Men er du samtidig i tvivl om, hvilken registreringsafgift du vil blive pålagt at skulle betale for din nye importerede bil?

Dagens topnyheder

Sponsoreret indhold

Denne bekymring er ikke unormal hos folk, der overvejer at købe en bil i udlandet og få den importeret – og selvom man muligvis har en god indikator på, hvad afgiften vil blive, er den ikke altid helt sikker at gå med.

Men sådan behøver det heldigvis ikke at være – for ønsker man ikke at importere en bil fra udlandet i uvidenhed om, hvad afgiften bliver, kan man faktisk få en bindende forhåndsvurdering inden køb.

I artiklen her kigger vi ind i, hvordan man anvender muligheden for forhåndsvurdering af ny- eller brugt bil fra udlandet. Læs med videre og få indblik i, hvordan du kan undgå at blive overrasket med ekstraregninger ved køb af bil i udlandet.

Sådan fungerer en forhåndsvurdering

En forhåndsvurdering er i grove træk din garanti for, at du ikke kommer til at skulle modtage ekstraregninger i forbindelse med import af bil fra udlandet. For selvom man ellers ofte lever i uvished med, at man ikke på forhånd kan vide, hvad registreringsafgiften kommer til at blive, før toldsynet kan foretages af bilen, er det en løsning, der er lavet, så køberen har et akkurat overblik over sin økonomi før købet.

Sådan beregnes registreringsafgiften ved forhåndsvurdering ikke nødvendigvis på samme måde, som den ville blive beregnet, hvis den havde været foretaget af SKAT. For da man her ikke har bilen i sin varetægt ved vurdering af, hvad registreringsafgiften bliver, må man lave et kvalificeret skøn ud fra de informationer, man kan få – men ikke desto mindre synes resultatet dog alligevel at blive så akkurat, at den kan stilles til sikkerhed for en garanteret vurdering af toldsatsen.

Sådan beregnes en registreringsafgiften

Når man beregner afgiftssatsen for en registreringsafgift, er der egentlig ikke mange faktorer, der spiller ind i vurderingen af, hvad man skal betale i afgift. For selvom man kan få forskellige afgiftssatser iht. den stand, bilen købes i, er det afgørende for den faktuelle vurdering i højere grad afhængig af, hvilken pris bilen forhandles til.

Er der tale om en ny bil, som ikke har kørt mere end 2.000 km., og som heller ikke er mere end fire år gammel, vil afgiften blive beregnet ud fra bilens købspris – og uanset om man i denne forbindelse kan advokere for, at bilen måske ikke i realiteten har den værdi, er man altså underlagt at skulle betale afgift af dette beløb.

Er bilen derimod brugt, og opfylder den ovenstående kriterier ved at have kørt over 2.000 km. og være mere end 4 år gammel, skal man blot betale afgift at et beløb svarende til det, en bil af samme stand ville koste. Denne er en smule mere risikabel af fastsætte på forhånd. Men er man blot rimelig i sin betragtning, vil man heller ikke risikere ikke at få sin afgiftsberegning godkendt af de offentlige myndigheder.