Godt råd til over 100.000 danskere: Sådan sparer du penge i vintermånederne

Foto: Shutterstock

Nu løftes sløret for en række råd til over 100.000 danskere.

Man skal ikke mange år tilbage, før der næsten ingen elbiler var på vejene. 

Men i dag taler tallene deres eget sprog. ‘De danske Bilimportører’ står bag en rapport, der viser klare tegn på, at elbilerne er begyndt at falde i god jord hos danskerne. 

Danmark har nemlig rundet et godt stykke over 100.000 elbiler på de danske veje. 

Nu står julen så for døren, og vintermånederne er lige om hjørnet. 

Det går oftest hånd i hånd med kulde og sne. 

Og det påvirker elbileres rækkevidde markant. Kolde batterier kører nemlig kortere, og i vinterperioden skal elbilen også bruge strøm til at opvarme kabine og holde batteriet varmt. 

Derfor har SOS Dansk Autohjælp delt en række gode råd til at optimere din elbils rækkevidde, når temperaturen rykker. På den måde kan du også spare en masse penge. 

Det løfter de sløret for i en pressemeddelelse

Selvom elbiler kører kortere på en opladning om vinteren på grund af kulden, kan du selv være med til at påvirke, hvor langt du vil have en opladning til at række. Rækkevidden påvirkes nemlig, udover af vejret, af din køre-stil, hastighed, dæktryk og opladningsvaner. 

Tænk over, hvor og hvordan du kører

Teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp påpeger følgende: 

“Jo hurtigere du kører, jo mere strøm bruger du. Hvis du kører på motorvej og temperaturen er omkring frysepunktet, bruger elbilen cirka 40 procent mere strøm end den ville gøre, hvis der var tale om blandet kørsel ved omkring 20 graders varme”, påpeger Teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp, Jeppe Damgaard. 

Det kan altså betale sig at køre med moderat hastighed. Samtidig er det værd at være opmærksom på, at kraftige accelerationer og hyppige opbremsninger også påvirker strømforbruget negativt. 

Oplad smartere 

Et godt tip til at spare på elbilens batteri i vinterperioden er at vænne dig til et lille, men effektivt trick, når du oplader bilen:

“Varm kabinen op, mens bilen oplader, så bruger du ikke batteriet til opvarmningen. Det kan betale sig at time opladningen, så du lader op lige inden, du skal køre. På den måde er batteriet også varmet op ved afgang”, siger Jeppe Damgaard.

Kan det lade sig gøre er indendørs parkering bedre for elbilens batteri end udendørs.

Formindsk modstand

Alt, hvad der sætter motoren på ekstra arbejde, medfører et højere energiforbrug og kortere rækkevidde.

Derfor anbefaler SOS Dansk Autohjælp elbilsejere at have styr på dæktrykket. Er dæktrykket for lavt giver det høj rullemodstand og forøget energiforbrug. 

Du kan også spare på motorens kræfter ved at sørge for, at du ikke kører rundt med unødvendig last og bagage i bilen.

Læs også

DMI melder ud: Sneen fortsætter

 

 

Dagens Gossip