Har du også undret dig over, om de er 'rigtige mennesker'?: Læs sandheden bag omdiskuterede reklamer

Skrevet af Morten Larsen

22/10/2015
'Tåkrummende' eller 'troværdige'? Meningerne er delte, når det kommer til kampagnen med de tilsyneladende almindelige mennesker, der har vundet penge på nettet.

Mest læste i dag

De fleste danske tv-seere har stiftet bekendtskab med Christer og flere af de andre heldige vindere på Spilnu.dk, da onlinekasinoet for tiden markedsfører sig heftigt i fjernsynets reklamepauser.

På klingende jysk og med et ivrigt kropssprog, forklarer Christer Jørgensen i flere reklamer om de gange, han har haft heldet med sig og vundet penge på hjemmesiden.

Den karismatiske sønderjyde er blot en af de mange tilsyneladende helt almindelige danskere, der på deres helt egen facon promoverer Spilnu.dk i den massive reklamekampagne.

Trofaste tv-kiggere vil således også kunne genkende Lennart – ham, der i reklamerne præsenteres som Vejles anden bedste taxachauffør – og den sjællandske fængselsbetjent Ivan.

Fælles for dem er, at de er blandt de 29 forskellige ansigter fra hele landet, der i to år har indtaget tv-skærmen.

Og noget tyder på, at reklamerne virker.

Med 90 ansatte er den aalborgensiske virksomhed CEGO en af landets største spiludviklere, og sidste år købte spilgiganten Danske Spil over halvdelen af virksomheden. 

Den laveste fællesnævner
Aalborg-virksomheden bag Spilnu.dk må dog samtidig finde sig i, at deres reklamer hånes på nettet.

'Helt brændt af', 'belortede' og 'tåkrummende' er blandt de ikke-flatterende ord og sætninger, som brugerne af de sociale medier benytter i deres vredesudbrud over de 30 sekunder lange tv-reklamer.

I skrivende stund finder man det seneste tweet om kampagnen fra en ung, kvindelig statskundskabsstuderende, der har skrevet følgende besked:

'Hvis man er i tvivl om, hvad den laveste fællesnævner er i Danmark, så er reklamerne fra Spilnu.dk et godt bud.'

På Twitter spekulerer flere brugere i, om der er tale om 'rigtige personer' eller skuespillere, der optræder.

Læs også: Denne smukke øl-reklame blev kun vist én gang: Her er den rørende grund
 
Mads Peter Veiby er medstifter og direktør for CEGO, og han forklarer, at virksomheden for et par år siden sendte et besked ud til deres kunder for at høre, om nogen af dem ville medvirke i en reklamefilm.

- Vi fik mange tilbagemeldinger, siger direktør Mads Peter Veiby og forklarer, at virksomheden sammen med et reklamebureau udvælger de kunder, som de tror, kan 'brænde igennem' på skærmen.

- Vi vælger dem, der har lidt personlig kant, forklarer direktør Mads Peter Veiby til Dagens.dk. 

Ideen til reklamerne tog Mads Peter Veiby med fra mobilselskabet M1, han stiftede i 2003 og som markerede sig ved at bruge selskabets egne kunder til markedsføring.

En af dem, der mødte op til castingen til Spilnu.dk-reklamerne, var 37-årige Christer Jørgensen fra Sønderborg. 

- Jeg havde fået at vide, at man ville få 15.000 kroner, hvis man blev udvalgt og kom med i reklamerne, så det skulle jeg da prøve, da jeg er sådan en udadvendt person, siger Christer Jørgensen. 

Han forklarer, at han kun har oplevet positive ting ved at være med i reklamefilmene.

- Mine kammerater smækker videoerne frem på deres telefoner, når vi er i byen og drikke øl sammen, siger Christer Jørgensen, der med jævne mellemrum stadig spiller på Spilnu.dk.

Han har dog bidt mærke i, at ikke alle kommentarer er positive på nettet om reklamerne.

- Jeg tænker overhovedet ikke over det. De er nok bare misundelige, siger Christer Jørgensen.

De negative bemærkninger preller også af på Mads Peter Veiby.

- Folk må hade dem lige så meget de vil. Der er også mange mennesker, der elsker dem. Hvis reklamerne ikke påvirker folk, er det røvkedeligt, siger Mads Peter Veiby. 

Høj troværdighed og overoptimisme
Der er også kun rosende ord i telefonrøret, da Dagens.dk ringer til det københavnske kommunikationsbureau Geelmuyden Kiese for at få deres dom over Spilnu-reklamerne.

- Jeg har ikke noget negativt at sige om reklamerne, siger seniorrådgiver Anna Thygesen fra bureauet.

Hun fortsætter:

- Det er godt, at de bruger almindelige mennesker, da de fungerer som en slags ambassadører for målgruppen. Det fungerer som en blåstempling af produktet, og det virker meget troværdigt.

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: