Har du også undret dig? Derfor er IKEA's varehuse bygget som labyrinter

Skrevet af Morten Larsen

08/10/2016
IKEA forklarer hemmeligheden bag de mange kringelkroge i varehusene - og så afslører den svenske møbelgigant, at det måske er slut med at spise pølser og kanelsnegle ved udgangen.

Mest læste i dag

Du var taget ud i IKEA for at at købe en toiletbørste og et par andre småting, men ved kassebåndet går det op for dig, at du næsten er nødt til at bestille en trailer, hvis alle dine indkøb skal med hjem.

Intet er tilfældigt placeret hos den svenske møbelgigant, der har indbygget sine gigantiske varehuse som labyrinter.

- Der er absolut en idé om, hvordan det hele er opbygget. Hele oplevelsen er vigtig for kunden, som selv vælger, hvilken vej de ønsker at gå, og hele tiden oplever de ting, forklarer Annika Björnberg fra IKEA til Nyheter 24.

På YouTube kan man se en video, hvor nørderne bag kanalen PBS Game sammeligner IKEA's indretning med baner i et computerspil.

Du går ikke bare ligeud i dit lokale IKEA-varehus, da de kreative hjerner bag indretningen har sikret sig, at der er masser af sving og hjørner – sådan er det, da forbrugsoplevelsen ikke ender med at blive kedeligt for kunden, skriver Nyheter 24. 

Britiske Daily Mail har tidligere skrevet om en undersøgelse, der eftersigende påviste, at de mange kringelkroge er med til at få kunderne til at miste orienteringen.

Folk bliver trætte og mere tilbøjelige til at lade sig inspirere af de mange muligheder for forbrug og boligindretning, og på den måde ender man med at foretager flere indkøb end ventet, lød budskabet fra den engelske undersøgelse. 

Dit lokale IKEA-varehus har ikke altid set ud, som det gør i dag.

Tidligere var de små genveje mellem de forskellige dele af butikken mindre synlige for kunderne.

- Nu er vi meget klar over, hvor der er genveje. I mine 23 år har vi fået mere viden om kundernes behov. For omkring 10 år siden var genvejene slet ikke tydelige, siger Annika Björnberg, der er 'såkaldt shopping experience leader' hos Ikea Sverige.

Hun forklarer, at man hos den svenske møbelgigant har klare regler for, hvordan et rigtigt varehus skal se ud – og restauranten skal være der.

- En undersøgelse viser, at 76 procent af kunderne er meget positive over for, hvordan varehuset er opbygget og selve oplevelsen. Der var 18 procent, der mente, at det var 'okay', så der er plads til forbedring, siger Annika Björnberg, der afslører, at IKEA pønser på at gøre sådan, at udgangene kommer til at se anderledes ud.

Måske de små bistroer med pølser og kanelsnegle ikke længere er det sidste, du ser, før du forlader butikken med alle dine varer.

- Vi undersøger digitale muligheder, lyder det kryptiske svar fra talskvinden fra butikskæden.