Cecilie Haugaard med opråb: Vil have ny lov indført

Skrevet af Nicolai Busekist

22/06/2022
Foto: Per Lange/Ritzau Scanpix.
Foto: Per Lange/Ritzau Scanpix.
Modellen Cecilie Haugaard, der danner par med hitsanger Christopher, vil have en ny lov indført i Danmark

Dagens topnyheder

Cecilie Haugaard mener, at der er brug for at gøre op med den perfekthedskultur, der præger de sociale medier. Og hun har en helt konkret idé til, hvordan man kan gøre det.

Den 31-årige model og influencer mener nemlig, at man bør lade sig inspirere af, hvad man har gjort i Norge.

Her er der nemlig blevet vedtaget en ny lov, der betyder, at norske influencere nu er påkrævet at anføre på sponsorerede opslag, at billederne redigerede – såfremt det altså er tilfældet.

Ifølge Cecilie Haugaard vil det være en god idé, hvis den samme lov bliver indført i Danmark, hvor der endnu ikke er nogen lovgivning på området.

Dette slår hun fast i et opslag på Instagram, hvor hun også har delt to billeder af sig selv – et, der er redigeret, og et, der ikke er.

"Med ganske få klik, kan jeg komme til at se helt 'picture perfect' ud med fyldigere hår og læber, markerede kindben og fejlfri, glansfuld hud. Det er som sådan ikke noget nyt, men jeg er meget overrasket og faktisk lidt rystet over, hvor 'naturligt' det rent faktisk ser ud," skriver hun.

Hun forklarer også om den førnævnte lov, som vores naboer mod nord besluttede at indføre sidste år. Ligeledes skriver hun, at det vil være en god idé at indføre i Danmark.

"Det synes jeg egentlig er en god lov, som måske kunne hjælpe med at lette lidt på det bogstaveligt talt urealistiske billede, der nogle gange bliver fremstillet på de sociale medier," lyder det fra hende.

Den kendte model mener, at det vil skabe en øget gennemsigtighed, som i sidste ende vil hjælpe med, at folk ikke ender med at føle sig utilstrækkelige.

"Jeg tror lidt mere gennemsigtighed ville hjælpe os alle til ikke at føle os mere utilstrækkelige, end hvad vi måske allerede gør, pga. perfekthedskulturen," skriver hun.

Foto: Instagram

På de to billeder, der er blevet delt af Cecilie Haugaard, er der tydelig forskel på blandt andet hud, hår og læber, som hun har redigeret ved hjælp af en app.

Og det er netop sådanne billeder, hun ønsker, at influencere fremadrettet skal markere som værende 'redigeret', såfremt det bliver brugt i et kommercielt øjemed.