Hertuginde vinder retssag: Får 9 kroner i erstatning

Foto: Ruba/Backgrid/Ritzau Scanpix

Efter en årelang strid, er der nu faldet en afgørelse i sagen.

Efter en årelang retssag mellem hertuginde Meghan på den ene side og Mail on Sunday på den anden, er der nu faldet en afgørelse i High Court (svarende til landsretten i Danmark).

Her blev avisen dømt for at have krænket hendes privatliv ved at offentliggøre dele af et personligt brev.

Læs også

24-årig uden uddannelse tjener 250.000 kroner om dagen

Avisen har også formelt bekræftet, at den og dets søsterwebsite MailOnline accepterer nederlaget og ikke vil tage sagen til højesteret.

Man er ydermere klar til at betale Meghan en erstatning på 1 pund, hvilket cirka er 9 danske kroner.

Det skriver TV 2.

Offentliggørelsen af brevet kom i 2019, hvor Meghan allerede dengang offentligt sagde, at hun ville sagsøge avisen.

Appeldomstolen i London afviste i december en anke fra Mail on Sunday og gav Meghan ret i, at indholdet af brevet var "personligt, privat og ikke en sag af legitim offentlig interesse".

Retten mente, at man havde offentliggjort mere end hvad der var nødvendigt af brevet.

Foruden denne sag, så lagde Meghan også sag an mod krænkelse af hendes ophavsret, som var blevet brudt ved i sig selv at have offentliggjort det.

Kompensation for denne sag er indtil videre uspecificeret.

Selvom 9 kroner ikke er meget, så er det vigtigste for Meghan også symbolikken og princippet i lovbruddet fra Mail on Sunday.

“Denne sejr kan danne præcedens. Men det, som er allermest afgørende, er, at vi i fællesskab er modige nok til at ændre en tabloidindustri, der lærer folk at være ondskabsfulde og profiterer af de løgne og den smerte, som de skaber,” sagde hertuginden efter sejren i december ifølge TV 2.

Læs også

Heunicke varsler ændringer af coronapas: Det vil det betyde for dig