11-årig dreng tog sit eget liv: Nu advarer forældrene mod internet-fænomen

Skrevet af Julie Møller

06/10/2020
Det er figuren 'Jonathan Galindo', der bliver brugt til at skræmme unge og børn. Foto: Politiet
Det er figuren 'Jonathan Galindo', der bliver brugt til at skræmme unge og børn. Foto: Politiet
For kort tid siden døde en 11-årig dreng, og politiet frygter, at selvmordet kan kobles til en viral trend.

Dagens topnyheder

Den lille, italienske dreng begik selvmord i hjemmet i Napoli natten til onsdag. Før han døde sendte han flere beskeder til sine forældre. Det skriver La Republicca ifølge norske TV 2. 

“Jeg elsker jer, mor og far. Nu må jeg følge manden ind i den sorte skov. Jeg har ikke mere tid. Tilgiv mig.”

Drengen var en glad og frisk ung gut med mange venner, og derfor kommer den tragiske hændelse også som et chok. Forældrene frygter, at han blev blev presset til det. 

Viral trend

Lige nu florerer en såkaldt ‘Jonathan Galindo Challenge’ på sociale medier. Ifølge TV 2 skulle Galindo-figuren angiveligt bede børn og unge om at udføre en række skumlere og skumlere oppgaver, før de til sidst bliver beordret til at begå selvmord.

Galindo-figuren, som er en blanding af hund og menneske, blev skabt af Samuel Canini i 2012. Den har en sort næse, store tænder og lange, mørke ører. Men Caninis karakter har ingen forbindelse til Galindo-udfordringen, og han har ingen anelse om, hvem der styrer det, der foregår på sociale medier lige nu. 

Det italienske politi er nu i gang med at undersøge den afdøde drengs sociale medier og mobiltelefon for at finde ud af, om ‘manden i den sort skov’ er en referance til den fiktive karakteren ‘Jonathan Galindo’.

Det er set før

Det er ikke første gang, at sådanne farlige trends rammer børn og unge mennesker på sociale medier.

I 2017 fortalte familie fra Texas, ifølge BBC. at deres 15-årige søn begik selvmord efter en ‘Blue Whale’-udfordring, hvor han placerede sin telefon på en sko og livestreamede selvmordet. Samme år begik en 16 år gammel pige, ifølge CNN, selvmord efter at have hængt sig selv - hvilket også var påvirket af Blue Whale’-udfordringen. 

I 2018 var det den såkaldte ‘Momo Challenge’ som gik viralt. Her blev unge skræmt af den fiktive figur ‘Momo’. I udfordringen ringede figuren op og truede børn og unge. Hvis de ikke fulgte ordrne om at gøre andre mennesker eller dyr ondt, så ville det blive udsat for forbandelser.