Åbner sag mod energiselskab: Har beholdt millioner af kundernes penge

Skrevet af Mathias Nielsen

20/11/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forsyningstilsynet åbner nu en undersøgelse, da man har begrundet mistanke omkring en stor tilbageholdelse.

Dagens topnyheder

Forsyningstilsynet åbner nu en undersøgelse af energiselskabet Modstrøm, som af tilsynet mistænkes for at have beholdt sine kunders tilgodehavende penge, når de har skiftet fra Modstrøm til et andet elselskab.

Det skriver Jyllands-Posten mandag ifølge B.T. Netop Jyllands-Posten har tidligere kunne fortælle, at Modstrøm over en årrække samlet set har tilbageholdt et trecifret millionbeløb.

Årsagen til det tilgodehavende skal findes i, at man kunderne har haft betalt et acontobeløb, altså forudbetaling af forventet strømforbrug. Det har så vist sig, at det reelle forbrug var lavere end det forudbetalte, hvorfor man skulle have penge tilbage.

- Vi åbner en sag, fordi vi har en begrundet mistanke om, at reglerne er brudt, siger direktør Carsten Smidt, Forsyningstilsynet, til Jyllands-Posten.

En af de kunder, der er skiftet, og som Jyllands-Posten har talt med har haft 6000 kroner til gode hos Modstrøm.

Forbrugerrådet Tænk mener, at Modstrøm nu må betale pengene tilbage til de tidligere kunder, der ikke har fået udbetalt deres tilgodehavender, når de skiftede selskab.

Ifølge direktør i Forbrugerrådet Tænk, Mads Reinholdt, så skal tilbagebetalingen nu ske med renters rente.

Det vil sige med flere penge til udbetaling end det oprindelige tilgodehavende lød på. Det er ifølge Forsyningstilsynet "et muligt udfald".