Besked fra Mobilepay vækker undren: Er det svindel?

Skrevet af Mathias Nielsen

27/01/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mobilepay udsender i øjeblikket en meddelelse til en hel del brugere, som godt kan ligne svindel. Det møder nu kritik.

Dagens topnyheder

Mobilepay er lige nu i gang med at få flere brugere til bekræfte deres identitet, hvilket skal gøres med enten MitID eller NemID.

Da 69-årige Hanne Petersen fik beskeden, blev hun dog noget forskrækket. Hun havde 30 dage til at gøre det, ellers ville hendes Mobilepay blive spærret. 

- Det gjorde mig utryg, fordi jeg ikke havde hørt noget om det, og jeg tænkte bare: "Hvordan er de svindlere kommet ind i min app?", tænkte Hanne, fortæller hun til TV 2

Selvom det kan virke som svindel, så er det ikke tilfældet.

Mobilepay beder i disse uger alle deres brugere, som kun er identificeret med cpr-nummer, om at opdatere deres oplysninger med brug af NemID eller MitID for at øge sikkerheden, oplyser Mobilepays presseansvarlige, Peter Kjærgaard, til TV 2.

35.000 brugere får dagligt beskeden, men ingen i Hanne Petersens netværk havde hørt om det.

- Jeg blev gal. Jeg havde også ringet til min bank, som ikke havde hørt om det, og de sagde, at jeg skulle lade være med at svare, fortæller Hanne Petersen.

Det fik Hanne Petersen til at kontakte Mobilepays kundeservice, som dog kunne berolige hende ved at sige, at det altså var helt efter planen.

Peter Kjærgaard fortæller, at Mobilepay så godt som muligt har forsøgt at sprede budskabet om, at brugerne skulle være forberedte på at modtage en besked.

Appen har nemlig også skrevet om det på deres hjemmeside og Facebook-side. 

Det er dog ikke nok, hvis man spørger Hanne Petersen.

- Jeg synes, at det skulle have været fremme i nyhederne og aviserne særligt i den her tid, hvor der er så meget utryghed og mange fupmagere.