Da Greve Kommune i februar påtog sig ansvaret for at tage sig af en afdød borger, blev det begyndelsen på en sag, der nu rejser alvorlige spørgsmål om håndtering, ansvar og værdighed.
Borgeren, som døde i eget hjem, blev aldrig hentet – og endte med at ligge uforstyrret i boligen i hele tre måneder.
Flere uafhængige kilder bekræfter hændelsesforløbet, og kommunen har nu selv erkendt, at den ikke har levet op til sit ansvar. Over for Sjællandske Nyheder bekræfter kommunen forløbet og oplyser, at der er sat en intern undersøgelse i gang.
Formålet er at finde ud af, hvordan en så alvorlig fejl kunne ske – og hvordan man kan forhindre gentagelser. Ifølge kommunen er det en sag, der tvinger systemet til selvransagelse.
“I Greve Kommune skal vi sikre, at ældre har et værdigt liv, men vi skal også sikre, at borgerne får en værdig afsked. Det skal vi kigge på nu. I første omgang skal vi have et overblik, og så skal vi have en procedure i sådan nogle tilfælde. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for, at det ikke sker igen. Jeg vil også gerne udtrykke min medfølelse med de pårørende. Jeg håber, at vi kan give borgerne tillid til, at det ikke sker igen,” siger Liselott Blixt, 1. viceborgmester og formand for sundheds- og omsorgsudvalget, til Sjællandske Nyheder.
Kommunen lægger nu op til et grundigt eftersyn af arbejdsgange og ansvarskæder, og sagen har allerede udløst reaktioner både politisk og administrativt. For selv om det i praksis er sjældent, at ingen pårørende træder til efter et dødsfald, har kommunen stadig pligt til at sikre, at ingen bliver glemt – hverken i livet eller i døden.