Region lader vente på sig, hvilke borgmestrene finder uacceptabelt.
Togdriften er genoptaget på en strækning i Nordsjælland, hvor en alvorlig ulykke for få dage siden satte trafikken i stå og rejste spørgsmål om sikkerheden.
Mandag kører togene igen mellem Hillerød og Kagerup på Gribskovbanen efter det frontale sammenstød i sidste uge, hvor 18 personer kom til skade.
Kritik af sikkerheden
Ulykken har udløst reaktioner fra flere kommuner i området. Borgmestre fra blandt andet Hillerød, Gribskov og Halsnæs ønsker en gennemgang af sikkerheden og presser på for at få indført et mere avanceret system.
Fokus retter sig mod det såkaldte ATC-system, der automatisk kan bremse tog ved fare, eksempelvis hvis et signal overses eller hastigheden er for høj.
Regionsrådsformand Lars Gaardhøj anerkender, at ulykken har sat gang i en nødvendig debat.
“Først og fremmest så var det en meget alvorlig hændelse og ulykke, vi havde i torsdags, og det har berørt os alle sammen rigtig, rigtig meget. Men det er også sådan, at skal der mere sikkerhed til, og skal der det her særlige sikkerhedssystem til, så er vi klar til at drøfte det i Region Hovedstaden, men jeg tror også, at vi skal have en faglig indstilling til at gøre det,” siger Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden til DR.
Afventer undersøgelse
Inden der træffes beslutninger om nye investeringer, ønsker regionen at afvente den officielle undersøgelse af ulykken.
“Havarikommissionen er netop nu i gang med at se på, hvad var det, der gik galt i torsdags, og det synes jeg også, at vi lige skal afvente, så vi gør det rigtige,” siger Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden.
Undersøgelsen ventes at tage flere måneder og vil blandt andet omfatte tekniske analyser af togene, gennemgang af signaler og data samt interviews med personale.
Lokaltog, som driver strækningen, har tidligere vurderet, at det eksisterende sikkerhedsniveau var tilstrækkeligt. Efter ulykken er selskabet dog åbent for at genoverveje den vurdering.