Coop med glædelig nyhed: 400.000 kroner på 18 minutter

Skrevet af Henrik R

14/02/2022
Foto: Ty Stange / Ritzau Scanpix
Foto: Ty Stange / Ritzau Scanpix
Coop beretter om en rigtig glædelig nyhed.

Dagens topnyheder

På kun 18 minutter lykkedes det Dueholm, en af Danmarks største ægproducenter, at rejse 400.000 kr. via crowdlending, hvor virksomheder låner midler af helt almindelige danskere.

Det oplyser Coop Danmark i en pressemeddelelse.

Beløbet skal bruges til at skabe bedre levevilkår for de æglæggende høns, og Dueholm har helt bevidst valgt at finansiere en del af projektet via crowdlending. Ifølge Susanne Poulsen, som er grundlægger af Dueholm, er crowdlending en finansieringsvej, som også bidrager til en tættere kontakt med forbrugerne.

”Det er vigtigt for os at involvere forbrugerne i vores arbejde og få flere interessenter ind i Dueholm, som har lyst til at følge med i, hvordan vi arbejder for at forbedre hønsevelfærden i hverdagen. Samtidig er det rart, at vi også kan give forbrugerne en fornuftig rente på deres investering,” fortæller Susanne Poulsen.

De 107 forbrugerne har hver investeret mellem 1.000 og 5.000 kr. og får en rente på 1,9 procent med en løbetid på 18 måneder.

Dueholm er flere gange gået forrest, når det handler om at skabe bedre levevilkår for æglæggende høns. Med den nye forsøgsstald vil de bl.a. teste, hvordan de kan afhjælpe frakturer på hønsenes brystben, som er en kendt udfordring i alle hønsehold.

”Vi sætter antallet af høns i hver hønseflok ned fra 3.000 til 25 i den nye forsøgsstald for at få mere præcise data at analysere hønsene på, og på den måde undersøge, hvordan vi kan skabe mere skånsomme produktionsforhold for vores høns,” siger Susanne Poulsen.

Det første, som Dueholm vil teste i den nye forsøgsstald, er, om de kan optimere deres nuværende foderblandinger med blandt andet græsprotein og andre næringsrige muligheder.

Danskerne i kø for at investere – men mangel på låntagere

Lånet fra Dueholm er det femte indenfor det sidste år, som er fuldtegnet på under en time via Coop Crowdfunding. Ifølge Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, er efterspørgslen fra forbrugerne overvældende, men der mangler virksomheder til de populære låneprojekter.

”En af de største udfordringer ved crowdlending er, at mange virksomheder ikke ved, at det er en mulighed. Og det er ærgerligt, for det fine ved disse lån er, at virksomheden kan involvere forbrugerne i deres udvikling og samtidig igangsætte et nyt tiltag i dag, som de ellers ikke havde råd til. Og det er vigtigt, for der er brug for, at vi accelererer den grønne omstilling nu – det kan ikke vente,”,” siger Nicolai Jæpelt og fortsætter:

”Potentialet for crowdlending er helt enormt. Danskerne har mere end 1.000 milliarder stående i banken og er villige til at investere i noget, der betyder noget,” afslutter Nicolai Jæpelt.

For at sikre forbrugernes penge foretager Coop Crowdfundings samarbejdspartner, Lendino, altid en grundig kreditvurdering forud for et lån.

Historien om Dueholm er historien om en traditionel dansk bondegård, der har udviklet sig til en moderne familiedrevet virksomhed, hvor sundhed, dyrevelfærd, kvalitet og omsorg for miljøet går op i en højere enhed. I dag ejer Susanne og Lars Poulsen gården, som de overtog i 1979 efter Lars’ forældre.

Hos Dueholm har dyrevelfærd altid haft højeste prioritet, og for dem er økologi lig med høj dyrevelfærd – de er ikke i tvivl om, at økologiske høns har et meget bedre liv end høns i andre former for ægproduktion. I samarbejde med Coop har de taget yderlige skridt for bedre dyrevelfærd og udviklet et koncept for deres æg med 4 Hjerter, hvor forholdene for deres høns er markant bedre end for andre økologiske høns.

Om Coop Crowdfunding

Coop Crowdfunding er Danmarks førende crowdfundingplatform. De startede i 2017, og de sidste to år er det samlede antal af reward og låneprojekter steget fra 91 til knap 300.

Coop Crowdfunding er sat i verden for at støtte de iværksættere og virksomheder, der arbejder aktivt for den grønne omstilling – og samtidig give forbrugere mulighed for at bidrage direkte gennem crowdfunding. Det gør de ved at sætte virksomheder i direkte kontakt med forbrugerne og Coops 1,9 mio. medlemmer.

Formålet med Coop Crowdfundings låneprojekter er at matche virksomheder og iværksætteres behov for grøn finansiering med danskernes stigende interesse for at investere grønt.