Forside Indland DSB i store problemer op til årets største rejsedage

DSB i store problemer op til årets største rejsedage

DSB i store problemer op til årets største rejsedage
Shutterstock.com

Skal du rejse med DSB hjem til jul? Så vær opmærksom.

Lige nu læser andre

Et nyt computerstyret planlægningssystem hos DSB skaber ifølge Dansk Jernbaneforbund betydelige problemer for tog- og lokomotivførere netop som juletrafikken nærmer sig.

Systemet, der hedder IVU, blev taget i brug for omkring to måneder siden og anvendes til at planlægge vagter og kørselsplaner for togpersonalet. Ifølge fagforeningen har overgangen gjort arbejdsdagen mere uforudsigelig for mange ansatte.

“Vores medlemmer farer rundt. Deres vagtplaner er forkerte, og deres vagter er for lange”, siger forbundsformand Preben S. Pedersen.

Dansk Jernbaneforbund oplever, at vagter ændres med kort varsel, arbejdsdage forlænges, og pauser i flere tilfælde er så korte, at personalet har svært ved at nå videre til næste opgave. Ifølge forbundet overskrider det ofte overenskomsten.

Når planlægningen ikke hænger sammen, kan konsekvensen blive aflysninger.

Læs også

“Der bliver aflyst tog, fordi der mangler personale, eller fordi der er rod i planlægningen. Man har nok købt systemet lidt for hurtigt”, siger Preben S. Pedersen.

Ifølge forbundsformanden rammer problemerne ikke kun medarbejderne, men også passagererne. Når togene ikke kører som planlagt, er det ofte personalet ombord, der møder frustrationen direkte.

Det skriver TV 2.

Utilfredse rejsende retter kritik direkte mod togpersonalet

“Vores medlemmer er under et voldsomt pres, fordi folk bliver vrede over, at der ikke er styr på tingene. Det er ikke rimeligt”, siger han.

Læs også

Siden indførelsen af IVU i oktober har Dansk Jernbaneforbund modtaget lidt over 900 henvendelser fra medlemmer. Langt de fleste sager handler ifølge forbundet om for lange vagter og utilstrækkelige pauser.

DSB har tidligere afvist, at det nye system har ført til egentlige driftsproblemer. Den vurdering deler fagforeningen ikke.

Efter fornyet henvendelse fra TV 2 erkender DSB dog, at overgangen har været mere krævende end forventet. Kommunikationschef Niels-Otto Fisker oplyser, at både ændringer i planlægningen og omfattende infrastrukturarbejder har presset driften.

DSB oplyser samtidig, at der er sat ekstra bemanding ind i driftscentret, og at værkstederne har klargjort tilstrækkeligt med togsæt forud for juletrafikken.

Forbundsformanden håber, at problemerne bliver løst hurtigt, så togdriften kan fungere stabilt hen over julen.

Læs også

Ads by MGDK