Forside Indland DSB-togdør sprang op i høj fart: Nu er der nyt

DSB-togdør sprang op i høj fart: Nu er der nyt

DSB-togdør sprang op i høj fart: Nu er der nyt
Shutterstock.com

Scenariet, der ikke bør kunne lade sig gøre, er nu blevet undersøgt.

Lige nu læser andre

Passagerer på vej mod Esbjerg oplevede sidste efterår deres værste mareridt, da en dør i DSB-toget to gange sprang op midt under kørslen.

Hastigheden lå på svimlende 160-170 kilometer i timen, mens den kolde luft fossede ind i kupéen. Havarikommissionen har nu afsluttet sin undersøgelse af de dramatiske begivenheder, og konklusionen peger på en fatal cocktail af mekaniske fejljusteringer og mangelfuld viden hos vedligeholdelsespersonalet.

Selvom rædslen var stor, kom ingen af de rejsende fysisk til skade, men hændelsen har ført til en massiv gennemgang af sikkerhedsprocedurerne hos den nationale togoperatør.

Dødsfælde over Storebælt

Problemerne meldte sig første gang på strækningen mellem Køge Nord og Ringsted. En dør, der ellers var markeret som aflåst, fløj pludselig op direkte foran en passager, der sad på et klapsæde. Personalet fik i første omgang lukket døren, men sikkerheden holdt kun indtil Fyn.

Gyseren kulminerede på Storebæltsbroen, hvor døren igen overgav sig til vindmodstanden ved fuld fart. Passageren ved døråbningen måtte hurtigt fortrække til en anden plads for at undgå den farlige situation.

Læs også

Redegørelsen fastslår, at to mekaniske komponenter ikke var indstillet efter producentens krav, samtidig med at man bevidst havde afbrudt trykluftforsyningen til døren for at slippe for irriterende fejlmeldinger i systemet.

Manglende uddannelse hos mekanikerne

DSB får kritik for ikke at have indarbejdet producentens tekniske vejledninger korrekt i deres egne arbejdsinstrukser. Personalet, der stod for reparationerne, manglede derfor den nødvendige indsigt i at justere de kritiske dele, som holder døren på plads under kørslen.

Seks dage før hændelsen var den pågældende dør blevet repareret på grund af fejl. Rapporten påpeger dog, at de medarbejdere, der udførte arbejdet, rent formelt ikke besad de rette kompetencer til opgaven, på trods af deres tidligere erfaring med lignende reparationer. Kommissionen vurderer dog ikke med sikkerhed, at de korrekte kurser nødvendigvis ville have forhindret fejlen.

Sikkerhedschefen garanterer kontrol

Sikkerhedschef hos DSB, Kisea Sonne, understreger i et skriftligt svar til Ekstra Bladet, at selskabet har reageret proaktivt på de afslørede mangler. Alle togsæt af den relevante type blev straks undersøgt for at udelukke lignende svigt andre steder i flåden.

Læs også

Kisea Sonne forklarer indsatsen efter hændelsen:

”I dagene efter blev alle døre på denne type tog gennemgået for at sikre, at fejlen ikke var gældende på andre togsæt.”

Arbejdet med at opdatere de interne instruktioner og sikre personalets uddannelsesniveau er nu i fuld gang for at undgå, at passagerer igen skal opleve åbne døre over de danske broer.

Ads by MGDK