Forside Indland FDM foreslår ny bilafgift: Den nye betaling skal være…

FDM foreslår ny bilafgift: Den nye betaling skal være…

bil,biler,car,cars,parkering,parking
Shutterstock

Der er kommet et massivt hul i statens indtægter – og det kan en ny afgift dække, mener FDM.

Lige nu læser andre

Færre liter benzin og diesel løber gennem danske motorer for hvert kvartal, elbilerne overtager landevejene – og statskassens klirrende indtægter fra klassiske bilafgifter falder i samme takt.

Den udvikling får nu FDM til at rulle en helt ny model ud af værktøjskassen, før Skatteministeriet drejer på de gammelkendte afgiftsskruer.

Vægt og watt i fokus

Bilorganisationen foreslår at skrotte den værdibaserede registreringsafgift og erstatte den med en løbende elbilafgift, der tager højde for køretøjets vægt og energiforbrug. Ifølge FDM rammer det nuværende system skævt, fordi både mikrobiler og tonstunge el-SUV’er betaler den samme symbolske ejerafgift.

“Vi ser helst, at registreringsafgiften skrottes,” erklærer organisationen i sit udspil.

Læs også

Modellen belønner lette og energieffektive biler med en lavere årlig opkrævning, mens tunge strømslugere får en højere regning. Dermed får staten et stabilt provenu, uden at den grønne omstilling bremses af høje engangsafgifter.

Politisk bold på regeringsbanehalvdelen

Regeringen forhandler allerede internt om fremtidens bilbeskatning, og FDM opfordrer forligskredsen til at udnytte momentum: Tag livtag med prisafgiften og indfør en gennemskuelig ordning, der både bilister og skattemedarbejdere kan forstå.

Organisationen åbner samtidig en dør for kilometerbaserede vejafgifter på længere sigt – men understreger, at GPS-overvågede systemer er teknisk tunge og politisk betændte. En alternativ, simplere indgang kunne være en flad årlig afgift for alle, også udenlandske trafikanter, der benytter det danske vejnet.

Første skridt: differentieret ejerafgift

Som hurtig løsning foreslår FDM at skrue på den eksisterende elbils-ejerafgift allerede nu. En differentiering vil betyde, at de mest energikrævende modeller slipper dyrere, mens små, effektive elbiler fortsat kører videre på en lav takst.

Dermed lægger bilisternes organisation et detaljeret oplæg på bordet – og afventer, om Christiansborg er klar til at bytte den prisbaserede registreringsafgift ud med vægt og watt som nye pejlemærker for fremtidens elbiløkonomi.

Læs også

Ads by MGDK