Forside Indland Flæskesteg til 12 kroner kiloet var kun begyndelsen: Nu stikker...

Flæskesteg til 12 kroner kiloet var kun begyndelsen: Nu stikker priskrigen helt af

flæskesteg julemad
Shuttterstock.com

Der er gode penge at spare i juledagene.

Lige nu læser andre

Julemåneden har endnu engang udviklet sig til et priskatalog i højeste gear.

Overblikket viser, at detailhandlen skruer ekstra hårdt på knapperne i år, og fokus samler sig hurtigt om flæskestegen, der pludselig er blevet en af årets mest aggressive tilbudsvarer.

Prisniveauet ligger nu så lavt, at slagterdisken snarere ligner en konkurrencearena end et sted for almindelig handel.

Det skriver B.T.

Kæmpe­tilbud før højtiden

Lidl har lanceret et af de mest markante juleslag, hvor et kilo flæskesteg sælges til under 12 kroner. Reaktionen fra dagligvarebranchen er ikke overraskende, forklarer Bruno Christensen, der i årtier har analyseret markedets mekanik.

Læs også

“Det er sådan, de gør det. De forskellige dagligvarekæder bliver presset af deres konkurrenter, og så eksploderer det altså her lige før jul,” siger han

Priskrigen følger en kendt strategi, hvor tab på enkelte varer bruges til at øge besøgstallet i butikkerne. Branchen kalder det at vinde indkøbskurven, og det skærpede fokus på fødevarepriserne i medierne har kun forstærket effekten.

Over årene er prisstigningerne blevet så markante, at kunderne nu jagter rabatter med større intensitet, især på varer som smør, der er steget over 50 procent siden 2019.

Tilbuddene topper i december

Julemåneden fungerer traditionelt som et højdepunkt for markedsføring, og erfaringen viser, at kampagnerne bliver mere drastiske, jo tættere man kommer på højtiden.

Lidl har allerede bundet deres tilbudsperiode frem til 23. december, mens andre kæder arbejder med kortere tidsrum. Christensen forventer derfor, at konkurrencen bliver endnu mere skærpet i dagene op til højtiden.

Læs også

Prisfald påvirker økonomien

Rabatterne ses nu også i den nationale statistik. Seneste opgørelser viser en lille nedgang i fødevarepriserne fra oktober til november, og analysen fra Danske Banks Louise Aggerstrøm Hansen peger på, at decemberkampagnerne kan forstærke denne tendens.

Ads by MGDK