Har skabt problemer før: Nu er der igen kø til hjælp med MitID

Skrevet af Mathias Nielsen

11/09/2022
Foto: Digitaliseringsstyrelsen.
Foto: Digitaliseringsstyrelsen.
Flere af landets kommuner oplever igen et stigende behov for hjælp til MitID.

Mest læste i dag

Når der i Danmark skal foretages store digitale skift, så er det sjældent uden komplikationer. Seneste skud på stammen er overgangen fra NemID til MitID, som har givet lange køer til kommunernes borgerservice tidligere på året.

Her var det især det at få oprettet en bruger og downloadet appen, som mange - især ældre borgere - havde brug for assistance til. Nu var man så småt kommet til bunds med de lange køer over hele landet, men det kan vise sig at være en kort glæde.

I Aabenraa Kommune er der nemlig ved at være kø hos Borgerservice igen, og problemet er igen også MitID.

- Rigtig mange af dem, vi har haft besøg af i foråret, kommer ind og besøger os igen, siger Mette Engesgaard, der er leder for Borgerservice i Aabenraa Kommune til DR og tilføjer:

- Nu kan de ikke huske koder, og hvordan man logger ind. Det giver et øget pres på medarbejderne, at vi skal håndtere det her. Det kræver lidt ekstra energi, siger hun.

Flere kommuner oplever, at borgere nu kommer ind hos dem for anden gang for at få brug for hjælp til MitID. Esbjerg Kommune opfordrer folk til at se, om de selv kan klare MitID-problemerne hjemmefra.

- Den her opgave fylder rigtig meget. Vi kan igen se en lavine af borgere, der har brug for hjælp med at genoprette deres MitID, siger kontorchef i Borgerservice i Esbjerg Kommune, Jan Mortensen.

Esbjerg Kommune havde regnet med, at de fleste af kommunens borgere snart var kommet over på MitID, men det volder altså fortsat problemer.

Det er Digitaliseringsstyrelsen og bankernes brancheorganisation, Finans Danmark, der står bag MitID. Løsningen med MitID er mere sikker end forgængeren NemID, og derfor kan den også være lidt sværere at håndtere for brugeren.

På Borgerservice i Aabenraa Kommune ansatte de tidligere på året fire projektansatte, som skulle hjælpe med at afvikle de ventetider, som MitID dengang skabte på borgerservice.

Fordi man igen kan se et stigende pres med hjælp til MitID, så har man besluttet at forlænge de fire ansættelser.