Det er hårde tider for flere af landets virksomheder lige nu. Danske Bank forventer nogle hårde måneder i den kommende tid.
Lige nu læser andre
Coronalån og voldsomme energipriser. To ting, som tilsammen udgør en stor trussel mod mange af de danske virksomheder.
Allerede nu er der stigende konkurstal, og det får landets største bank til at forbedre sig på nogle svære samtaler med flere erhvervskunder – især små virksomheder.
Det fortæller Christin Tuxen, der er direktør for erhvervskunder i Danske Bank til Finans.
Læs også
»Der bliver behov for, at vi tager nogle af de svære samtaler i den her periode, hvor vi må sige: Kære virksomhedsejer. For at sikre, at du ikke står med en stor personlig gæld på den længere bane, er det nu, vi skal se på, hvordan vi får afviklet din forretning på den bedst mulige måde.«
Hendes store fokus bliver den kommende tid at sikre, at den ventede konkursbølge ikke kommer til at tage ellers levedygtige virksomheder med sig i faldet.
Danske Banks erhvervskunder står i vidt forskellige situationer.
Nogle har brug for at skære i omkostningerne, andre skal have ekstra likviditet i en periode og nogle står desværre i den situation, at de ikke kan overleve ret meget længere.
Det er dem, Danske Bank skal hjælpe med afvikling.
»Det kan lyde lidt hårdt, men det er dem, som skal afvikles på en god og ordentlig måde, sådan at nye virksomheder kan opstå. Det er det mantra, vi bliver nødt til at holde fast i. For det er også det, der giver plads til, at nye virksomheder kan fødes, og det er det, der gør os rigere som samfund.«
I sidste uge viste nye tal, at antallet af konkurser i de seneste fire måneder ikke er set højere siden finanskrisen i 2009 og 2010.
September 2022 var noget værre end samme måned i både 2020 og 2021, hvor covid-19 ellers førte til en del konkurser.