Lagt om længe er det forbi.
Hvis du har været blandt dem, der har skulle bruge dit MitID til det ene eller andet i løbet af denne uge, så har du formentlig stødt på det irriterende problem, at når du skulle åbne appen, så er du blevet bedt om at scanne en QR-kode, selvom du forsøger at benytte den på telefonen.
Normalt skal man kun scanne med en QR kode, hvis man skal bruge MitID på sin computer, som en ekstra sikkerhedsmekanik. Desværre så var det gået kuks i teknikken, og derfor oplevede mange altså, at de skulle scanne en QR-kode med deres telefon, selvom det var på telefonen de forsøgte at logge ind.
Af gode grunde kan man jo ikke scanne en kode med sin telefon, når koden bliver vist på ens telefon, og derfor var det ikke muligt at logge ind.
Nu er der dog godt nyt fra MitID, som beretter om, at fejlen er blevet rettet.
"Problemet er løst," lyder det nu fra Digitaliseringsstyrelsens presseafdeling til Ekstra Bladet. "Løsningen er sat ind i morges(fredags red.), og nu burde det bare virke for alle," forsikrer de.
For dem, der stadig støder på digitale forhindringer, er budskabet klart: Ingen grund til panik.
"Man behøver ikke genstarte eller slukke sin enhed, men oplever man stadig problemer, må man meget gerne ringe ind til vores supportlinje," oplyser styrelsen, som står klar til at assistere med eventuelle efterdønninger.
Her på redaktionen har vi selv været ramt af MitID-problemerne, men heldigvis så kan vi også her konstatere, at der ikke har været problemer siden MitID kom med deres opdatering.