Ni elselskaber undersøges for at bryde loven: "Risiko for, at elforbrugere ikke har fået udbetalt deres penge rettidigt – eller i værste fald slet ikke"

Skrevet af Mathias Nielsen

04/03/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere danske elselskaber undersøges lige nu, da de mistænkes for at have brudt loven over for sine kunder.

Dagens topnyheder

Forsyningstilsynet tjekker nu yderligere ni elselskaber for, om de overholder lovgivningens krav om slutafregning og tilbagebetaling af tilgodehavender til kunderne.

Dermed har tilsynet ti selskaber på radaren, da man i forvejen er i gang med at undersøge Modstrøm A/S.

De ni yderligere selskaber, der nu tjekkes, er: Andel Energi A/S, energy A/S, Edison EL ApS, Nettopower A/S, OK A.m.b.a., Power4U ApS, Strømtid ApS, Velkommen A/S og Vindstød A/S.

Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt, fortæller, at de ekstra tjek kommer som følge af en mistanke om, at lovgivningen ikke bliver overholdt i alle tilfælde.

»Vores informationer og indledende undersøgelser har afdækket en risiko for, at elforbrugere ikke har fået udbetalt deres penge rettidigt – eller i værste fald slet ikke. Vi sætter derfor nu ind med en mere omfattende kontrol af elhandelsvirksomhedernes praksis på området,« siger han ifølge B.T.

Forsyningstilsynet indledte sidste år en undersøgelse af selskabet Modstrøm A/S. Det kom på baggrund af en række artikler, som Jyllands-Posten bragte.

Her kunne det berettes, at flere af selskabets kunder ikke fik besked om, at de havde beløb til gode, da de skiftede til et nyt elselskab.

Modstrøm havde i nogle tilfælde heller ikke overholdt fristerne for, hvornår slutopgørelsen skal være færdig.

Ifølge loven, så skal en elkunde modtage endeligt regnskab senest seks uger efter at kundens skifte til nyt selskab er registreret, eller fra tidspunktet for leveringsophør på den pågældende adresse ved flytning.

Har man acontobeløb til gode, skal det tilbagebetales sammen med slutafregningen.