Forside Indland Ny EU-regel bliver indfaset: Har du kategori B-kørekort, vil du...

Ny EU-regel bliver indfaset: Har du kategori B-kørekort, vil du blive påvirket

kørekort, drivers license, bil, trafik
Shutterstock

Holland indførte de nye regler den 1. Juli – og snart er det Danmarks tur.

Lige nu læser andre

Bilister med almindeligt kørekort kan se frem til langt mere frihed bag rattet. Nye EU-regler baner nemlig vej for, at personer med det klassiske kategori B-kørekort kan sætte sig bag rattet i markant tungere køretøjer – uden at skulle opgradere til lastbilklassen.

Det skriver Boosted.

Den grønne omstilling sætter sine spor på alverdens veje, og elbilernes voksende batteripakker er en væsentlig årsag. De gør bilerne tungere – ofte for tunge til de gældende vægtgrænser for almindelige kørekort. Men det skal der nu laves om på, hvis det står til EU.

Elbiler og campingvogne får plads i B-kategorien

Læs også

Den nye vægtgrænse, som allerede er trådt i kraft i Holland fra 1. juli 2025, hæver loftet for almindelige bilister fra 3.500 til 4.250 kilo. Det betyder i praksis, at store elbiler, elektriske varevogne og autocampere, som tidligere krævede et tungere kørekort, nu kan køres med det dokument, de fleste allerede har i tegnebogen.

Formålet er klart: gøre det lettere for både private og erhverv at skifte til grønnere, men tungere transportmidler. Og med EU’s opbakning i ryggen er det kun et spørgsmål om tid, før reglen også rammer de danske landeveje.

Erhvervslivet står først i køen

Især håndværkere og andre små virksomheder vil nyde godt af ændringerne. Elektriske varevogne vejer mere end deres dieselpendanter, og det har tidligere skabt bøvl i forhold til kørekortregler. Med de nye rammer forsvinder den barriere, så længe føreren har haft B-kørekort i minimum to år.

Der er dog et men. En tung bil må ikke kombineres med en anhænger, hvis vægten ryger over 3.500 kilo. Og så skal chaufføren holde sig under 100 kilometers afstand fra firmaets adresse, hvis bilen bruges til erhverv og ligger i vægtklassen mellem 3.501 og 4.250 kilo. I Holland slipper sådanne biler i øvrigt for kravet om fartskriver – en detalje, som især glæder småfirmaer.

Campingfolket får noget at glæde sig til

Privatpersoner, der drømmer om en stor autocamper med plads til både børn, cykler og kaffemaskine, kan også begynde at glæde sig. Ifølge Europa-Parlamentets beslutning er det nemlig meningen, at de nye regler også skal omfatte fritidskøretøjer, uanset om de kører på el, benzin eller diesel. Det giver langt flere modeller at vælge imellem – uden at man skal ud at tage trailerkørekort eller mere omfattende certifikater.

Danmark halter lidt bagefter – men ikke for længe

De overordnede EU-regler er godkendt, og medlemslandene skal nu implementere dem frem mod 2029–2030. Holland er blandt de første til at trykke speederen i bund, men danske myndigheder er endnu ikke kommet med en officiel dato. Ifølge Boosted forsøger man dog at få en afklaring fra myndighederne snarest.

Indtil da må danske bilister vente lidt endnu, før de kan udnytte deres B-kørekort fuldt ud – men udviklingen er i gang, og vægtskiftet ser ud til at være sat i gear.

Læs også

Ads by MGDK