Nyhed i Netto er en succes

Skrevet af Julie Møller

30/09/2021
Foto: PR / Salling Group
Foto: PR / Salling Group
Det har givet kunderne lyst til at handle mere klimavenligt, lyder det fra Netto.

Mest læste i dag

Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.

Skyen har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur, oplyser supermarkedet i en pressemeddelelse. 

Foto: PR / Salling Group

Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.

Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 procent af kunderne mener, at klimamærkning er en god ide, og under 2 procent føler, det er generende.

“Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger,” siger Michael Løve, direktør i Netto.

Indkøbsmønstre ændrer sig

Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt, oplyser Netto.

Foto: PR / Salling Group

Det gælder særligt indenfor kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5 procent, oksekød 4,1 procent, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3 procent sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.