Forside Indland Regeringen strammer grebet: Nu skal det være ulovligt i hele...

Regeringen strammer grebet: Nu skal det være ulovligt i hele landet

Regeringen
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

“Vi har et ansvar,” forklarer ministeren i forbindelse med lovændringen.

Lige nu læser andre

Børn skal ikke længere bombarderes med billeder af sodavand, chips og burgere på sociale medier og tv.

Det mener regeringen, som nu har sat gang i arbejdet med at stramme markedsføringsloven, så reklamer for usunde fødevarer målrettet børn under 15 år bliver forbudt.

Baggrunden er en stigende bekymring over virksomheders og influenceres brug af reklamer, der rammer børn med budskaber om produkter, som ikke ligefrem fremmer folkesundheden. Flere aktører i fødevarebranchen har tidligere brudt branchens egne retningslinjer, hvor det ellers var aftalt, at reklamer ikke skulle rettes mod børn under 13 år.

Dialogen med branchen er begyndt

Men forbud er ikke noget, man bare trykker ind i lovteksten uden videre. Det skal give mening i praksis – og derfor har regeringen mandag nedsat et særligt dialogforum. Her skal relevante myndigheder, organisationer og brancheforeninger være med til at finde balancen: Hvad skal rammes – og hvad skal friholdes?

Erhvervsminister Morten Bødskov understreger i en pressemeddelelse, at hensynet til børn står øverst:

Læs også

“Vi har et ansvar for at passe på vores børn. Det er forkert, når virksomheder har målrettet reklamer for chips og sodavand til børn. Derfor har vi også besluttet at stramme lovgivningen på området. Men vi skal gøre det klogt. For det er naturligvis ikke leverpostej og ostehaps, vi sigter mod.”

Samtidig lægger ministeren vægt på, at der ikke må være tvivl om, hvilke produkter et forbud skal gælde for. Det gælder ikke mindst i en digital virkelighed, hvor markedsføring ofte sker gennem profiler og platforme, der primært henvender sig til børn.

Influencere skal også rammes

Regeringen lægger op til, at det fremover heller ikke skal være lovligt for influencere at reklamere for usunde fødevarer, hvis deres indhold er målrettet børn. Tidligere kampagner har vist, at flere profiler på sociale medier har haft mange følgere under 13 år – og samtidig promoveret sukkerholdige snacks og drikkevarer.

Det nye initiativ sigter på at lukke det hul, så kommercielle interesser ikke længere kan omgå reglerne via sociale medier.

Usundt skal defineres præcist

Diskussionen handler nu i høj grad om definitioner. Hvad er præcist “usundt”? Hvor går grænsen mellem en reklame og et almindeligt opslag? Og hvordan undgår man, at velkendte produkter – som f.eks. børnevenlige mellemmåltider – rammes utilsigtet?

Læs også

“Men samtidigt må der ikke være tvivl om, hvilke fødevarer, det er forbudt at reklamere for direkte til børn,” lyder det videre fra ministeren, der nu inviterer branchen til at finde løsningen i fællesskab.

Der er endnu ikke sat dato på, hvornår et lovforslag præsenteres, men første møde i dialogforummet er nu afholdt, og arbejdet er officielt i gang.

Ads by MGDK