Salget er næsten femdoblet: Danskerne flår populær fødevare af hylderne

Nicolai H

1 dag siden

|

30/05/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Selvom produktet stadig er relativt nyt, er slaget eksploderet de seneste år.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De fylder stadig mere i supermarkedernes hylder, bliver serveret på festivaler og ryger ned i indkøbskurvene med stigende fart.

Alkoholfri øl er ikke længere forbeholdt chauffører og gravide – nu er det hele Danmarks tørst, der slukkes uden procenter.

Det skriver Avisen Danmark.

Bryggeriforeningen kunne fredag løfte låget for friske tal, der viser en markant stigning i salget af alkoholfri øl. Sidste år blev der langet over ni millioner liter over disken, hvilket svarer til en stigning på 8,7 procent sammenlignet med året før. Ser man ti år tilbage, er det samlede salg næsten femdoblet.

Stigningen i Danmark spejler en global tendens. Ifølge en rapport fra analysehuset IWSR voksede det globale salg af alkoholfri øl med ni procent i 2024 – og den udvikling ser ud til at fortsætte flere år frem. Flere danskere vælger altså øl uden tømmermænd, og det har også ændret udbuddet betragteligt. Sidste år kunne danske forbrugere vælge mellem 68 forskellige varianter. I dag er udvalget over 100.

Forklaringen på den alkoholfrie succes skal blandt andet findes i det teknologiske bryggeriudstyr og nye metoder i processen, forklarer Bryggeriforeningens kommunikationschef Louis Illum Honoré:

“Alkoholfri øl er stadig relativt nyt, og der kommer hele tiden ny teknologi til og nye gærstammer, man kan benytte sig af. Bryggerne er blevet bedre til at brygge øl, der smager godt. Sådan var det ikke for ti år siden, tør jeg godt sige. Og så er der en stærk efterspørgsel.”

I starten var det især mænd over 35 år i de større byer, der havde fået smag for den afholdende øl. Men forbrugerfeltet er i bevægelse, og de yngre generationer er begyndt at røre på sig.

“Men nu kan vi se, at de unge i 20’erne også kommer med – dog ikke i samme omfang som de ældre,” lyder det fra Honoré.

Også de små bryggerier har meldt sig ind i kampen om de alkoholfri flasker. Det har ikke bare øget konkurrencen – det har også løftet niveauet og variationen, så både IPA, stout og hvedeøl nu kan fås i afholdsvenlige udgaver.

Store aktører som Carlsberg og Royal Unibrew er med, men flere mikrobryggerier har kastet sig over segmentet, og det er ikke længere usædvanligt at finde alkoholfrie varianter på fad på landets barer.

Øl med promille kan altså snart få kamp til stregen – fra sin mere ansvarlige, men ikke nødvendigvis kedelige, lillebror.

Ads by MGDK