I marts nåede Salling Group og den svenske dagligvarekoncern ICA Gruppen til enighed om en købsaftale, der giver Salling Group det fulde ejerskab af Rimi – dagligvarekoncernen med hovedkontor i Riga, 314 butikker, en stærk e-handelsplatform, lagre, distributionscentre på tværs af Estland, Litauen og Letland samt mere end 11.000 dygtige medarbejdere.
Der er tale om det største opkøb i Salling Groups næsten 120 år lange historie, og det er strategisk vigtigt for at nå målene defineret i strategien ASPIRE ’28 om bl.a. at gøre markante opkøb for at skabe et endnu mere robust Salling Group.
Sådan skriver Salling Group i en pressemeddelelse.
"Det er en stor dag i Salling Group, for nu kan vi for alvor begynde at forberede integrationen af Rimi og byde vores nye kollegaer velkommen på holdet. Rimi er en ikonisk virksomhed og den næststørste aktør på det baltiske dagligvaremarked. Virksomheden er gennemsyret af professionalisme, som vi skal drage nytte af i både Danmark, Tyskland og Polen til fordel for vores kunder," siger administrerende direktør i Salling Group, Anders Hagh.
"Rimi står finansielt stærkt, men sammen har vi naturligvis ambitioner om mere i både Estland, Litatuen og Letland. Vi vil styrke markedspositionen ved at skabe nye og endnu bedre indkøbsoplevelser, bl.a. gennem nye butikker i alle tre lande," siger Anders Hagh.
Efter myndighedsgodkendelsen afventes nu blot gennemførelse af closing, som forventes at ske d. 2. juni 2025.
Med ASPIRE ’28 har Salling Group sat mål om en samlet omsætning på 100 mia. kr. i 2028. Det skal ske ved at styrke kerneforretningen, lave markante opkøb og prioritere innovation via etablering af en investeringsfond, Salling Seeds, samt styrke positionen udenfor det danske hjemmemarked.
Rimi har været ejet af ICA Gruppen siden 2007, men nu ønsker den svenske dagligvarekoncern at fokusere på hjemmemarkedet i Sverige.
Med opkøbet af Rimi Baltic vil Salling Group være til stede i seks lande med næsten 2.100 butikker og knap 70.000 kolleger.

Foto: Salling Group